Vad ska jag säga till min psykolog?
Hej!
Jag har varit på samtal hos bup ett antal gånger, både ensam och med min mamma. Jag har fått den bästa tänkbara psykologen och jag litar på henne till 100%, hon är verkligen grym.
Men jag har två problem. När jag blev skickad från umo till bup var det pga min ätstörning. Sen dess har jag även utvecklat en depression och börjat skära mig. Jag skär mig för jag mår dåligt över min kropp, och när jag inte skär mig så svälter jag mig i något dygn. Min psykolog vet att jag skurit mig men jag har sagt att jag bara gjort det en gång ( lögn ) och hon sa att ifall jag gör det igen kommer hon vara tvungen att berätta för min mamma. Det vill jag INTE!!!! Jag har skurit mig ett par gånger efter det, senast ikväll (på höften). Vad ska jag säga till min psykolog? Jag lovade ju henne att inte göra det. Hon kommer se när jag väger mig. Har PANIK!!
Den andra saken är att jag förmodligen kommer få medicin mot min depression. Det ger mig ångest. Vad ska jag säga till mina vänner? Dom finns inte där för mig och frågar aldrig hur jag mår. Måste jag berätta för dom att jag tar antidepressiva? Jag skäms över att jag mår dåligt och mina vänner tror jag har valt att må dåligt och det är därför dom valt att inte hjälpa och stötta mig.
Har haft extrema självmordstankar, vill verkligen dö. Har tidigare planerat självmord, tänk ta mitt liv och även försökt ta mitt liv på ett eller annat sätt. Har sagt till min psykolog att jag vill försvinna men har inte vågat berätta allt i detalj då hon sa att jag kan bli inlagd ifall det finns risk att jag tar mitt liv. Jag är för rädd för att bli inlagd, så jag håller alla tankar och känslor kring självmord inom mig. Jag kommer explodera snart.
Hoppas jag får svar på dessa frågor för helt ärligt, jag pallar inte må såhär dåligt en jävla dag till. Tack & hej
Lost

BUP svarar:
Hej Lost!
Vad fint att höra att du träffat en psykolog som du litar på och som det känns rätt med när det är så här tungt som du beskriver. Det låter som att ni har en god grund i er kontakt och det gör att ni kommer att kunna prata om även de svåraste sakerna. Vägen till att berätta om det svåraste kan kännas lång och krokig och är inte sällan kantad av rädsla och du har kommit långt!
Du skriver att det känns som att du kommer att explodera om du fortsätter bära alla tankar och känslor inom dig. De behöver få komma ut. Dels för att du inte mår bra av att bära dem ensam, dels för att du ska kunna få hjälp att hantera dem.
Den avlastningen får du i kontakten på BUP, men det kan även vara skönt att ha någon förutom din psykolog som vet om hur du mår och har det. Det kan vara en vän som du litar på eller kanske någon släkting. Du väljer själv för vem du vill berätta och hur mycket. Att berätta om sin medicin bestämmer man helt själv hur man vill göra med. Vad du vill berätta - och i så fall för vem i din närhet - är kanske något du kan få stöd av din psykolog att avgöra?
Behandlare på BUP är vana vid att lyssna även till de svåraste sakerna och vill att de ska lyftas fram och pratas kring, eftersom det möjliggör en förändring. Det är jätteviktigt att de sakerna kommer fram!
Din psykolog gör alltid en bedömning av hur du bäst blir hjälpt utifrån vad du berättar. Precis som du skriver, kan det innebära att vissa saker behöver komma fram till dina föräldrar, att inläggning kan komma på tal etc. Det innebär till en början en ovisshet för dig som kan kännas jätteläskig. Många frågor kommer väckas som det är viktigt att du får svar på.
Jag råder dig att prata med din psykolog om dina rädslor. Att du berättar att det finns viktiga saker som du vill ta upp, men att du är rädd för vad det kommer att innebära. Tillsammans kan ni då börja nysta i vad det är din rädsla består av och hur din psykolog kan göra för att det ska bli så bra som möjligt för dig.
Kom ihåg att alla saker du tar upp som känns svåra och viktiga för dig är också de som kommer kunna leda till den förändring du önskar och behöver!