Problem med maten men tycker inte det är SÅ seriöst.
Hej!
Jag har haft väldigt stora problem med maten under dom senaste månaderna och det har bara blivit värre och värre. Jag har haft kontakt med min skolsköterska och kurator, och dom har varit oroliga över detta. För två veckor sen hade vi möte med mina föräldrar och berättade om det, hoppades att det skulle bli bättre, men det har blivit ännu sämre nu. Så nu har skolsköterskan bestämt att det inte funkar längre och ska skriva remiss till bup. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför för jag tycker inte att det är SÅ seriöst. Dom har sagt att det är en ätstörning men jag tycker inte att jag passar in i någon av beskrivningarna till ätstörningar. Jag har gått ner xx kg sen typ september/oktober men är inte direkt smal (andra har sett att jag har gått ner i vikt men är ändå inte varken jättesmal eller vältränad). Jag hoppar över väldigt många måltider och gör jag inte det så spyr jag oftast upp det eller kompenserar genom att träna. De två senaste veckorna har jag bara ätit 4 hela måltider. Jag har inte märkt av att detta är dåligt för mig fören nu-har svimmat när jag har sprungit två gånger, fryser mycket, risigt hår och naglar, kalla och ibland lite blå händer och fötter, svårt att koncentrera mig och kroppen är allmänt slut. Får mycket ångest och jobbiga tankar när jag äter och försöker undvika viss sorts mat eller kompensera för den genom träning om jag äter det eller så spyr jag upp det. Är inte besatt av min vikt men bryr mig väl lite, bryr mig lite mer om hur jag ser ut men ändå inte så mycket som folk med ätstörningar verkar ha, vill ha kontroll över mitt matintag och får abstinens om jag inte får träna-springa (vilket jag inte får nu enligt min skolsköterska, inte ens idrotten i skolan). Under hösten sprang jag minst 5 mil i veckan under 3 månader styrketräning hemma idrotten i skolan. Detta blev jättelångt och rörigt men ändå, så det jag undrar:
Har jag verkligen en ätstörning? Det känns inte så allvarligt... Isåfall vilken? Hur lång tid tar det innan man får komma till bup och vad händer där vid första besöket och sen? Vilken hjälp får man? Hur får man en diagnos? Hur länge måste jag låta bli att träna? Borde jag berätta detta för min mentor? Och vad är det som händer i min kropp när jag behandlar den som jag gör?
Vet att detta blev väldigt konstigt och rörigt men det är svårt att förklara....
förvirrad

BUP svarar:
Hej förvirrad!
Vad bra att du skriver och frågar! Jag blir minst lika oroad som din skolsköterska och tycker absolut att du ska söka hjälp så snabbt du bara kan.
Första steget är att ta dig själv på allvar och märka att du råkat in i något du inte klarar att ta dig ur själv.
Det viktiga är att du faktiskt får ångest när du äter och är tvungen att kompensera genom att kräkas eller träna. Du beskriver också att din kropp börjat reagera - du har svimmat två gånger, du fryser, håret blir risigt, du har svårt att koncentrera dig och känner att du är "helt slut".
Det här är sammantaget allvarliga symtom och du behöver träffa en läkare.
Du frågar om din mentor och det kan nog vara bra att prata med hen eftersom utmattning och koncentrationssvårigheter ju påverkar vad du orkar med i skolan.
Jag lägger till information om BUP och vad som händer där och även om ätstörningar.
Jag tycker egentligen inte att det är så viktigt vilken slags ätstörning du skulle "passa in på", diagnoser är ju beskrivningar och din egen beskrivning är klar och tydlig.
Du har en ätstörning och du behöver hjälp!
Hoppas att du snart får hjälp! Sköt om dig!