Vart ska jag vända mig för att bli sjukskriven?
Hej
Jag är en grabb som går sista året av gymnasiet.
Jag har nyligen börjat prata om min depression då det har börjat bli ett stort problem, det har som kommit och försvunnit lite här och där under deom senaste 8 åren.
Det är pga saker som går tillbaka till min barndom som min Pappa, styv pappa och flytten till Sverige.
Just nu så har det blivit väldigt jobbigt att gå till skolan dom jag har hamnat långt efter alla andra i skolarbetet och gymnasiet arbetet så mina betyg är körda så varje gång jag är på skolan blir jag bara mer ledsen och stressad och känner mycke ångest.
Mina vänner, som inte vet om det här, har börjat fråga varför jag är borta så mycke nu och jag vet inte riktigt vad jag ska säga för jag vill inte att dom ska veta och det gör saker ännu jobbigare.
Poängen med det här är att jag skulle vilja bli sjukskriven från skolan så att jag kan känna mig lite mer lättad från att vara borta ifrån skolan istället för att ständigt behöva sjukanmäla mig själv.
Vem är det jag ska vända mig till för att få det?
Förlåt om hemsidan inte är menad för sånt här, det är första gången jag är på den sån här hemsida.
Caleb

BUP svarar:
Hej Caleb och tack för ditt brev!
När jag läser ditt brev så tänker jag att du gör jätteklokt i att skriva hit! Du verkar ha haft det tufft länge, och då är det bra och ansvarsfullt att ta hjälp för att försöka lösa problemet!
Mitt snabbaste svar på din fråga – vart ska du vända dig för att bli sjukskriven från skolan? – är att gå via husläkaren/vårdcentralen. Eller kanske skolläkaren.
MEN! Jag tänker också att sjukskrivning inte alltid är den enda och bästa lösningen.
När jag läser om din beskrivning av hur du mår, så tänker jag att det är superviktigt att du söker hjälp. Att du ser till att få någon att prata med om din situation och hur du mår. För det finns en anledning till att du mår som du mår, och att man behöver se över och förstå hur du har det, för att kunna göra förändringar och hitta sätt att hantera det på.
När man mår dåligt är det ofta så, att man längtar efter att bara slippa allt och få vara hemma från skolan. Och ibland kan det vara nödvändigt!
Men ofta så är det så att det bästa för den psykiska hälsan är att försöka behålla en daglig struktur och en daglig rutin. Att komma upp på morgonen, gå till skolan, fysisk aktivitet och träffa kompisar. Och det viktigaste: äta bra och sova bra.
Sen kan det finnas tillfällen i livet (kanske är det just där du är) då man behöver göra lite anpassningar… att man kanske inte ska gå i skolan på heltid. Kanske ska man minska antalet ämnen, eller korta dagarna. Kanske räcker det med någon lektion om dagen?
Kanske ska man inte göra så mycket som man brukar? Men ändå är det viktigt att försöka hålla på en daglig struktur… de flesta mår inte jättebra av att bara ligga hemma i sängen hela dagarna!
Mitt tips till dig är att, så snart som möjligt, gå och prata med någon.
Jag skulle kanske börja med skolkuratorn på din skola (eller en kurator på ungdomsmottagningen).
De är jättebra på att prata med ungdomar, och kan hjälpa till att prata med lärarna om det är något i skolsituationen som behöver ses över. De kan också hjälpa dig vidare, om det skulle behövas!
Lycka till!