Hur ska jag berätta att jag skärt mig?
Hur förklarar man för sina föräldrar att man skärt sig (En gång) och aldrig kommer göra om det? Mår skiiit och vill att de ska veta, men de kommer bara skrika och bli arga och inte förstå mig. Jag vet att de är oroliga, men det blir inte bättre om de skriker. Kommer ALDRIG höra det igen och jag vet hur allvarligt det är men mådde bara dåligt för stunden och trodde det skulle hjälpa, men nej. HJÄLP!
En orolig tjej

BUP svarar:
Hej Orolig tjej!
Jag kan verkligen förstå att du grubblar över detta. Om du berättar, riskerar du en massa skrik och ilska från dem.  Å andra sidan är de oroliga för dig och för att kunna hjälpa dig behöver de ju få veta. Knepig situation...
Jag tror att vuxna (och andra med för den delen) ibland kan reagera med ilska fast de egentligen är upprörda, ledsna eller oroliga. Att få reda på att ens barn mår jättedåligt brukar ofta vara smärtsamt för föräldrar att höra. Men de allra, allra flesta föräldrar vill ändå vara ett bra stöd för sina barn och hjälpa dem när de har det kämpigt. De är nog egentligen inte arga på dig, som person, utan mer på situationen och att de inte förstått hur illa du mår. Förstår du?
Jag tänker så här...är det verkligen livsviktigt att de får veta att du skärt dig en gång, just nu? Du kanske kan vänta lite med att berätta just den detaljen?
I vanliga fall tycker jag att det är bra att föräldrar får kännedom om att deras barn skär sig. Men om det är som du säger, att du har gjort det en gång och inte tänker göra om det - då kanske det inte är superviktigt att de får veta det just nu?
Kanske kan du berätta det när det känns lite mer stabilt och du känner dig tryggare?
Jag tycker det är mycket viktigare att du pratar med dem om att du mår riktigt dåligt. Det är ju egentligen det som är det mest betydelsefulla - håller du inte med?
Eftersom de är oroliga så tänker jag mig att de vill hjälpa och stötta dig på ett bra sätt?
Vet du vad du skulle kunna göra? Du skulle kunna resonera mer om detta med till exempel skolkuratorn, eller en kurator på BRIS innan du bestämmer dig för hur du ska göra?
Det är oftast mycket lättare att komma på ett bra sätt om man först får bolla tankar och idéer med någon.
Ha det så bra och lycka till!