FAN VAD SUR JAG ÄR!!
Hej, jag har en fråga om hur det egentligen går till i systemet på BUP! För jag anser att det dem har gjort är fel. För det första så vad JAG BEHÖVDE göra för att få medicin och en reaktion ifrån dem var och ta droger då jag blev skickad till akutpsyk!  Jag undrar ska det vara såhär verkligen???
Sen så ger dem mej medicin för BIPOLÄR SJUKDOM för att jag hade för höga värden på min aspergers utredning som jag hade gjort innan, det pekade på bipolär sjukdom också, så jag fick medicin ett halvår efter! Om jag hade fått det direkt kanske inte jag skulle varit så impulsiv o ta droger för att få en reaktion!?
Sen så får jag mediciner okej, sen lagom till att medicinen hade börjat verka så startar dem en utredning om ADHD.... den här medicinen gör mej lugn, stabil, utan den flaxar jag omkring som en vilsen kråka i ett hönshus, har svårt att sitta still, impulsiv och är helt oförutsägbar.... MEN sen fick jag göra det där testet (som var på en dataskräm, kom det två figurer på rad så skulle jag trycka på en knapp, skulle sitta i 20 minuter) jag gjorde tydligen det testet för bra så dem lade ner hela jävla utredning! Formulären som dem hade skickat ut till min lärare, min mamma o min pappa, det sket dem i och sa bara att nej men dem behöver vi inte ha in. Ska allt ligga på ett datatest?? DÄR gjorde bup fel! Jag vill inte ens gå dit längre för jag anser att dem inte tar sitt jobb så pass seriöst som jag tycker dem borde.
FAN VAD SUR JAG ÄR!!
Jinx

BUP svarar:
Hej Jinx och tack för ditt brev!
Jag förstår att du är arg, arg, arg! Det blir uppenbart för mig, när jag läser ditt brev, att de på din BUP-mottagning har gjort saker utan att ordentligt förklara varför de gör som de gör. Varför de väljer vissa mediciner framför andra och hur de resonerar.
Jag vet för lite för att avgöra om de har gjort fel eller inte, men det jag kan se är att du inte fått den information du behöver för att kunna förstå och vara delaktig. Jag får intrycket av att du känner dig överkörd.
Jag skulle vilja peppa dig till att använda den kraft som går till din ilska, till att faktiskt kräva dina behandlare på BUP på en förklaring.Det är såklart svårt att göra själv.
Kan du ta dina föräldrar till hjälp? Skulle du kunna be att få träffa din läkare och/eller psykolog och be dem läsa ditt brev hit? Be dem förklara allt tills du förstår? Så att du får möjlighet att ställa alla frågor du har? (kan vara bra att skriva ner dem i förväg!)
För jag förstår att du har - och har haft det - tufft. Och jag förstår att du sannolikt har behov av fortsatt hjälp och stöd från BUP. Och det vore så trist om det föll på bristfällig information eller ”fel” behandlare.
Och det här med behandlare… Om man inte tycker att man blir rätt bemött av dem man får, så har man rätt att byta behandlare.
Så, dissa inte BUP helt och hållet. De allra flesta som jobbar på BUP gör sitt bästa för att det ska bli bra… men ibland blir det tokigt.
Ge inte upp, kräv en förklaring! Och berätta för dem vad du behöver!
Varmaste lycka till!