Får ångest när jag ser mig själv i spegeln
Har ångest över min kropp, skär mig eftersom jag får ångrst när jag ser mig själv i spegeln. Jag hatar min kropp & egentligen hela mig. Det var ett tag sen jag skärde mig & jag kämpar för att inte börja igen men det är svårt.
snälla hjälp❤️
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du har det tufft och du kämpar hårt med att inte skära dig. Jag tycker det är bra att du försöker stå emot impulsen att skada dig, men det låter ensamt.
Jag tror du behöver stöd och hjälp med detta.
Tyvärr är du långt i från ensam. Många unga tjejer och killar mår dåligt över sin kropp. Du skriver inte så mycket om vad det handlar om, så jag kan bara gissa.
Det jag vet är att många unga jämför sig med bilder av hur kändisars, modellers och idrottsmänniskors kroppar ser ut och tänker att de själva är fula. Så himla sorgligt egentligen.
En del med att växa upp, komma i puberteten och bli kvinna (eller man) är ju att kroppen förändras mycket. Ibland växer man mest på bredden och ibland mest på längden. En del utvecklas tidigt, andra sent. En del får finnar, en del har jättefin hy. En del har tjockt fint hår, en del har tunt hår, lockigt, eller rakt.
Det är inte så mycket man kan göra åt det.
Det är lätt för mig att sitta här som en ganska gammal tant och säga att det blir bättre när man blir äldre....men det blir det faktiskt. Å andra sidan så minns jag ju hur det var när jag var 12 år och stod och speglade mig i timmar och tyckte att det var "fel" på hela min kropp. Det var kämpigt, men det blev bättre, så småningom.
Kanske skulle det vara skönt för dig att prata med någon vuxen om detta? Jag tror det. Att fundera mycket på utseendet är normalt i din ålder, men man ska inte behöva må så dåligt som du verkar göra.
Det finns hjälp och stöd att få. Kanske kan du prata med din mamma? Skolkurator?
Annars kan du söka stöd hos till exempel Tjejzonen. Där jobbar det superfina tjejer som väl minns hur det var att känna sig osäker på sin kropp. De är jättebra på att lyssna, stötta och peppa. Kan vara värt ett försök, tycker jag.
Var riktigt rädd om dig!