Blir bara värre och värre trots kontakt på BUP
Hej
jag vet inte vad jag ska göra längre. Har "depression" , går hos bup, läkare. Men det blir bara värre å värre. Jag sitter i min säng nu å bara stirrar. Det ända jag tänker på är döden, å att jag vill dö. Det finns inga andra tankar. Medans alla andra säger att det kanske börjar gå mot bättrings vägen så känns det som att jag är nere på botten. Skriver här till er nu för att jag behöver ha något att göra annars kommer jag att försöka ta mitt liv. Ska det verkligen gå så långt? Jag förstår inte. Å jag vet inte vad jag ska göra, är ledsen, arg å rädd på samma gång. Om ni ens förstår vad jag skriver här blir jag förvånad haha, all ord bara flyger ut å kommer inte ens ihåg vad jag skrivit.
Varför blir det inte bättre. Varför är det såhär!
Vill dö

BUP svarar:
Tack för ditt mail som berör mig djupt. Jag får en massa frågor i mitt huvud, hur kommer det sig att din upplevelse är så helt annorlunda än din omgivnings? Det verkar ju som att de inte har förstått hur dåligt du mår.
Ibland kan det bli så, som behandlare missar man information, man kan lägga tonvikten vid fel saker eller uppfattar inte signaler rätt. Men det är ju jätteviktigt att du kan nå fram med hur dåligt du mår och hur uppgiven du känner dig nu. Helt klart måste det ju vara din upplevelse som är viktigast, det är dig det gäller, det är du som behöver hjälpen och du som mår så här dåligt.
Ibland tar det också lång tid innan man får den hjälpen som fungerar, man kan behöva prova olika saker, kanske olika mediciner men också olika sätt att arbeta med dina svårigheter. Det kan handla om metoder, eller hur man förstår dina svårigheter, eller personkemi, att man inte fungerar med sin behandlare. Man har rätt att byta behandlare och man har rätt att diskutera med sina behandlare om vad som är till hjälp och vad som inte är det. Så förutom att förmedla hur du mår tycker jag också att du ska be att få ett fördjupat samtal om vilken hjälp du kan få och behöver.
Jag förstår att det känns tungt för dig eftersom du mått dåligt så länge och den hjälpt du fått inte har fungerat. Jag vet att många som går i behandling har svårt att berätta allt för sin behandlare. Ibland kan man ha en önskan att de ska förstå hur man har det utan att man behöver säga det. Ibland kan det vara allt för svårt att prata om. Om det här stämmer för dig vet jag inte. Men oavsett vad det är som gör att du och din behandlare uppfattar situationen så olika så är det jätteviktigt nu att de förstår hur du mår. I ditt brev framgår det väldigt tydligt så kanske att du kan visa vad du har skrivit till oss, eller kanske kan du skriva ett annat brev till din läkare.
Jag undrar om du bara har en läkarkontakt för medicinering?  Jag tänker att du förutom medicinering också behöver samtalsstöd. Jag tänker att du behöver någon som kan stötta dig och ge dig hopp om att det kan bli bättre även om det just nu känns så här tungt.
Så jag tycker att du ska förmedla hur dåligt du mår så att din läkare och din omgivning förstår det och tar dig på allvar.
Om dina tankar på att du vill dö fortsätter att vara så starka och återkommande finns det en bra chatt  som du kan vända dig till för att få stöd. Den heter självmordsupplysningen och är öppen vardagar mellan 19-22.
Jag hoppas du fått lite hjälp på vägen.