Har byggt upp en mur och visar mitt poker face
Jag mår jättedåligt psykist.jag skär mig ofta, kanske 4 gånger i veckan, jag har inga kompisar i skolan, jag blir stämplad som ett missfoster eller blir helt ignorerad i skolan, jag har slutat äta pga jag hatar mig kropp, jag har byggt upp som en mur, jag går i skolan med "poker face" och låtsas som att jag mår jättebra, men innuti är jag helt krossad.. mina föräldrar tror jag har många kompisar och att allt är jättebra, dom vet inget om ärren..jag har blivit krossad av 2 killar jag varit kär i, och sviken av många jag älskade..jag har svårt att hantera min ilska som gör att jag lätt hamnar i konflikter och kan få utbrott, det är ett monster i mig som jag inte kan kontrollera, jag försöker att dölja och döda det, men det är svårt.. jag har inte kännt mig glad på drygt 3 år, jag har glömt bort hur lycka känns.. jag började dricka när jag var 11, och började röka i somras..jag kan inte hantera min ångest, ilska, sorg och har ofta tänkt på att ta självmord.. jag har velat dö länge, men vet att jag inte klarar av att ta mitt liv, jag vågar inte.. jag känner att jag behöver hjälp.. nu.. annars så kommet jag troligen ta livet av mig snart... hur ska jag göra?!! Jag är vilse, jag vet inte vem jag är längre, och känner att ångesten tar över mig.. mitt liv är inte ens värt att leva
Klara

BUP svarar:
Hej Klara!
Vad otroligt tungt du verkar ha det just nu. Jag blir väldigt berörd av din berättelse och förstår att du är en person med mycket mod och kraft inom dig. När så många saker är tuffa på samma gång, som för dig, är det inte konstigt att du mår skit och ofta blir arg. Någonstans måste ju allt det där jobbiga ta vägen. Ilskan blir som en inneboende kraft i dig som säger ifrån och markerar att du har det för jobbigt. Ilskan bubblar inom dig för att du är värd att ha det bättre. Att det är läskigt att inte kunna kontrollera sin ilska och att det leder till mycket konflikter känner många igen sig i. Därför är det viktigt att du får hjälp med de saker som tynger dig!
Du gör många saker för att försöka hantera allt det jobbiga på egen hand. Du håller masken utåt samtidigt som det känns som kaos inuti. Då är det lätt att känna sig vilsen. Det blir som att du bär runt på en stor hemlighet.
Det blir ensamt och alldeles för tungt att bära på egen hand. Att skada sig själv och fundera över självmord är inte saker man ska behöva hantera på egen hand. Det är viktigt att du försöker prata med en professionell behandlare det du känner och tänker. Jag vet inte om du går, eller har provat att gå, och prata med någon på BUP, men jag tänker att det är jätteviktigt att du gör det. Det finns bra hjälp att få när man har det som du beskriver!
På BUP kan du få hjälp att reda i alla de jobbiga tankarna och känslorna och hitta sätt att hantera dem som faktiskt blir bra för dig. Att inte äta eller att dricka alkohol sätter bara käppar i hjulet för dig och gör det svårare att må bra på längre sikt.
Du skriver att dina föräldrar verkar ha bilden av att allt är bra med dig. Men de skulle ju behöva stötta dig och därför få veta hur du verkligen mår. Har du funderat över hur du skulle kunna berätta för dem?
Jag har träffat många som tyckt att det känts omöjligt att prata med sina föräldrar om det som känns svårt. Jag vet inte om det är så för dig, men det är viktigt att du vet att det för många blivit bättre då de hittat andra vuxna som kan hjälpa till att berätta för föräldrarna. Kanske känner du någon klok vuxen som kan stötta dig i att prata med dina föräldrar.  Eller så kan du vända dig till kuratorn på din skola. Gör det så snart du kan! Ju förr du söker hjälp desto snabbare kan du få det stöd du behöver.
Ta hand om dig!