Mina föräldrar ignorerar mig sen jag bad att dem låta bli att fråga hur jag mår hela tiden
Hej, är en tjej på 17 år.
Har ända sen jag var liten, haft problem med stress. Vilket nu gjort att jag fått en "depression" eller "ångest". Vart på ett möte nu, där vi bland annat pratade om att jag tyckte det var jobbigt när dom hela tiden frågade "hur mår du", vilket bara fick mig tänka på hur dåligt jag mår mer än vad jag behöver. Så det slutade med att vi sa att dom skulle försöka sluta fråga det lika ofta. Nu en dag efter mötet, mina föräldrar ignorerar mig helt. Ända sen mötet har dom ignorerat mig och när dom vart "tvungna" att prata med mig så vart dom jätte kalla hela tiden. Det får mig känna mig jätte värdelös och så oälskad som det bara går. Mina tankar om självmord vart väldigt många nu när jag känner att föräldrarna ändå inte bryr sig så varför ska jag vara kvar? ställt det frågan nu många gånger.
Imorse mådde jag väldigt dåligt, ont i halsen å sånt som går. Så sa till min mamma att jag ville stanna hemma pågrund av att jag mådde dåligt. Då sade hon "jaha? kan du inte ta en tablett?" och "ajja annars får du la stanna hemma då" och var anmält spydig och kall, vilket hon inte brukar vara.
Vad ska jag göra? För mår bara sämre när dom gör såhär och mår tillräckligt dåligt redan.
En ledsen förvirrad tjej

BUP svarar:
Hej ledsen och förtvivlad tjej!
Oj, vad fel det blev, dina föräldrar verkar helt ha missförstått vad du sa till dem och hur du vill ha det. Och det låter också som att de agerar på ett okänsligt sätt mot dig. Såklart det blir jättetufft för dig.
Jag vet inte hur dina föräldrar uppfattade det du ville förmedla, kanske har de lätt för att uppfatta saker som kritik fast det inte är så det är menat. Men att de har missförstått dig är ju helt uppenbart. Kanske att de känner sig förvirrade nu och inte vet hur de ska göra,så blir allt fel.
Tror du att du kan prata med dina föräldrar igen om hur fel det har blivit och att det inte var det här du menade? Om det är möjligt tror jag att det skulle vara bra men jag förstår om du är rädd för att de ska missuppfatta dig på nytt. Du får fundera på om du tror att det är möjligt. Du känner dina föräldrar det gör ju inte jag.
Om du inte kan prata med dem tycker jag att du ska prata med den som höll i mötet, för att berätta hur det blev för dig. Hen kan hjälpa dig med att hantera hur det har blivit för dig. Det är jätteviktigt att du pratar med hen igen så att du inte ska vara ensam i din förvirring och ledsenhet.
Jag förstår att du kan känna dig oälskad när dina föräldrar är kalla och ignorerar dig. Men jag är ganska säker på att de fortfarande älskar dig men att de nu inte vet hur de ska vara mot dig och allt blir fel. Men det är inte ditt fel att de missuppfattat, de har ett ansvar att fråga dig om de inte riktigt förstår. Du har inte gjort något som är fel, du har rätt att beskriva hur det blir för dig i olika situationer. Det är tråkigt att dina föräldrar missförstår det du säger.
Hoppas att du fått lite hjälp på vägen