Pappa slår och kränker mig
Hej. Jag är en 14 årig tjej och hemma hos mig är dt alltid problem. Under min uppväxt har jag blivit slagen o inlåst i mitt sovrum och dt är speciellt min pappa som slår mig. Han brukar slå mig me allt, den saken som finns i närheten tar han upp den o slår mig elr så brukar han kränka mig genom att säga jävla apa varför föddes du ens, jag borde ha dödat dig vid födseln och  jag vill gärna polisanmäla  honom men jag vill inte att han ska åka in till fängelset för jag kommer få så mycket skuldkänslor. Jag har ingen vuxen att pratat med och jag vet inte ens vad jag ska göra, jag har börjat få självmords tankar och ibland söker jag på mobilen om hur man tar självmord på dt lättast sättet. Jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv dt känns som om jag e värdelös. Jag vill inte finnas kvar
AA

BUP svarar:
Hej AA!
Jag blev oerhört upprörd när jag läste din beskrivning av vad din pappa gör mot dig! Du har stått ut med så mycket och det fanns ingen - ingen! - i din närhet som hade upptäckt det och skulle ha satt stopp för det. Fast det borde ha skett för länge sen.
Det är jättebra att du nu skrev till oss. Jag förstår och jag vet hur svårt det är för ett barn att berätta om vad som händer innanför hemmets väggar när det innebär risken att ens föräldrar ställs tills svars och kommer att behöva ta konsekvenserna av sina handlingar, eventuellt t o m bestraffning. Det är jättejobbigt för barnet och det ofta leder till dem skuldkänslor du också nämner och skuldkänslorna hindrar barnet att göra något åt situationen. Jag kan tänka mig att även du känner att du behöver välja mellan att tåla slag och förnedring  eller ta på dig "skulden". Men du, det här är feltänkt, jag vill att du förstår det!
Din pappa gör något fruktansvärt mot dig och det är han och bara han som har huvudansvaret för det. Jag vet inte om det finns en mamma där för dig eller inte men om det finns då är även hennes ansvar att förhindra att du far illa. För du far jättemycket illa.
Vet du, man kan säga så - och det är viktigt att du förstår - att skuld och ansvar hänger ihop. Varje människa, du, jag, din pappa, dina släktingar, alla, alla är ansvariga för vad de gör och  bär därmed även skulden om man gör fel. Du gör inte fel om du söker hjälp i en trängd och för dig farlig situation. Du är barn som i nuläget behöver skydd mot våld, både mot fysiskt våld men också skydd mot psykisk misshandel. De saker din pappa säger till dig är psykisk misshandel och inget annat!
Du är alltså inte ansvarig för att din pappa gör saker som räknas som brottsliga enligt vår lagstiftning. Men du är nu skyldig dig själv att hjälpa dig själv om du inte har någon vuxen i din familj som gör det. Det är sorgligt att du är ensam med just det här ansvaret för din hälsa och framtid. Men du måste omgående, utan att tveka gå till din skolkurator eller skolsköterska eller till en lärare i skolan du har förtroende för och berätta. Du känner dig ensam med det här så länge du håller det hemligt inför andra vuxna. Men när du berättar får du uppleva att det finns de som vill hjälpa dig.
Du är inte alls värdelös, du är en värdefull flicka även om din pappa säger kränkande och nedsättande saker till dig. Han sviker sin papparoll på det grövsta. Samla nu mod, mod som du visade redan när du skrev till oss, Fortsätt med det, gå till dem jag har nyss nämnde,
Om det stärker dig i din beslutsamhet kan du chatta med någon på bris.se (Barnets rätt i samhället). Jag är övertygad om att du kommer att få det bekräftat som jag har skrivit här.
Säg till dig själv: "Inte en enda dag till med misshandel i mitt liv! Jag har också rätt till ett bra liv"!