Är helt tom och det skrämmer mig
Hej! Jag har de senaste två åren haft problem med en depression och sen har jag också det senaste året haft problem med ocd men det är i princip över nu helt. Om ni behöver veta vad mina ocd problem var för att kunna hjälpa er att svara på min fråga (som jag kommer senare till) så ska jag förklara. Jag trodde att nästan all mat var farlig och att allt var farligt och smutsigt, jag behövde tvätta händerna hela tiden och jag kunde inte gå till skolan. Pga problemen med ätandet tappade jag x kg (är underviktig nu men jag har gått upp  x kg). Sen hade jag också en period (kanske 2-3 månader??) då jag såg skuggor och skepnader bakom mig, speciellt när det var kväll eller när jag var ensam och det hände oftast när jag skulle kolla mig i speglar då jag såg skepnader som stod bakom mig eller som om de sprang förbi. Jag har upplevt deja vú väldigt väldigt ofta när jag var yngre (kanske 7-11 år) om det är relevant (just nu inträffar det aldrig något sådant). Ibland nuförtiden så räknar jag konstant pga min ocd tror jag och jag får ibland känslor av att allt är en stor show där allt är uppsatt för att just det ska hända då och att inget är verkligt vilket gör mig väldigt rädd ibland. Jag har alltid brytt mig om andra väldigt mycket och alltid prioriterat deras behov osv före mina för att jag inte vill vara ivägen och jag har aldrig varit känslokall eller så utan jag har nästan haft för mycket känslor (jag ifrågasätter allting om det är relevant) men nu den senaste månaden när min ocd inte är till problem så känner jag precis ingenting. Jag är väldigt politiskt aktiv men nu så känner jag ingen empati eller någonting. Jag blir inte glad, jag blir inte ledsen. Jag är helt tom och det skrämmer mig. Pappa säger att det kan vara så att jag utvecklas men det här är inte alls likt mig. Kommer detta att gå över? Jag vill kunna känna empati för andra och ha känslor. Är detta för att det jobbiga i mitt liv har gått över och att jag la så mycket kraft och känslor på det så att nu blir jag helt neutral och känner att jag inte passar in någonstans och att jag är helt tom och att jag inte har några känslor? Det kanske inte låter som ett problem och jag borde vara tacksam för att jag inte längre har de problemen som jag har innan men jag skulle mycket hellre vara ledsen än att inte ha några känslor alls. Allt som gjorde mig skitförbannad innan reagerar jag inte ens på. Detta är bara den senaste månaden (kanske 3 veckor??) som jag har haft det såhär men det gör mig orolig för att det är inte alls likt mig själv.
Tack om ni svarar!
anonym

BUP svarar:
Hej anonym!
Tack för ditt brev och dina fina beskrivningar av hur du mår och har det. Att du tar med lite om hur du har haft det tidigare gör att jag får en bättre förståelse av vad du brottas med nu. Att du är van vid att vara en person som ofta tänker på andra och hur de har det, måste göra att det känns mycket förvirrande just nu. Det är inte ett dugg konstigt att det känns läskigt att inte känna igen sig själv!
Att känna tomhet eller avsaknad av starka känslor och reaktioner kan vara ett sätt att reagera när man har haft det jobbigt. Kanske som ett sätt att skydda sig själv och få nödvändig återhämtning. Det är klart att du har en massa känslor, men att du just nu inte har tillgång till dem av någon anledning.
Det finns ingenting som talar för att man kan använda upp alla sina känslor under en period, så att det senare inte finns några kvar. Jag tänker att det mer är som att du behöver en period av att ställa om efter att ditt liv handlat så mycket om olika tvång. Går det att se det som att du just nu är inne i en fas då du håller på att komma in i en känslomässig balans som du mår bra av? Jag vet inte om det är så, men det är en tanke.
Dina frågor är viktiga, men jag kan inte ge dig några enkla svar. Jag tänker att om du har kvar kontakten med den behandlare du träffat för dina tvång, så kan du kunna ta upp de här undringarna som du har med den personen. Mot bakgrund av hur dina svårigheter sett ut tidigare så kan ni tillsammans fundera över hur ni kan förstå hur det är för dig just nu.
Det låter fint att du kunnat prata med din pappa om hur konstigt det känts de senaste veckorna. Kanske kan du visa honom det här brevet så att ni kan fortsätta prata om de här viktiga sakerna.