Jag vill inte leva längre
Hej BUP!
Jag är en tjej snart 18 år. Jag har mått dåligt några år tillbaka. När jag var 9 år mina föräldrer skildes sig. Några månader sedan blev jag utsatt för våldtäkten. Men det är inte min största problem. Min problem började när jag var 13 år. Jag skadade mig själv och grät nästan varje dag. Utan att veta varför. Det  var bara sämre och sämre. Jag flyttade till Sverige ett år och tre månader sedan. Därför jag kan inte skriva så bra. Men hoppas att ni förstår mig.
Jag tror inte på mig själv. Jag gjorde självmordsförsök och var inlagd på BUP nästan en halvår. Nu jag är hemma och mår inte bättre. Det är sämre kan man säga. Men jag ljuger mot alla och säger att mår bra för att de vill skicka mig till min hemland. *De* - min familj. Jag har en behandlare men hon hjälper mig inte. Jag vill göra självmordsförsök en gång till. Jag vill inte leva. Har ingen lust.
När jag var liten mina föräldrar slogs varandra. Det var brutal med blodet. Många gånger kom polisen hemma. Jag trodde att min mamma ska dö. Jag har bilder hela tiden och vill slå på nåt. Jag vill inte leva längre! Vad ska jag göra?????!!!!
Tack för svaret!
MP

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver och uttrycker dig väldigt bra. Det är inget problem att förstå vad du skriver. Du skriver att du ljuger för alla. Gäller det även din behandlare? Om du ljuger inför hen kan hen inte hjälpa dig på något bra sätt. Du måste berätta att du inte vill leva och att du vill göra ett självmordsförsök igen. Om hon inte hjälper dig då tycker jag absolut att du ska byta behandlare. Du har rätt att göra det. Enklast är att ta upp detta med din behandlare. Du säger bara att du inte tycker hon hjälper dig och att du vill ha kontakt med en annan. Det du skriver om är allvarligt. Du måste få kontakt med någon som förstår din situation och kan se till att du får rätt hjälp nu.
Du beskriver att du får bilder i huvudet hela tiden. Det finns behandlingar mot det som hjälper. Det är något som din behandlare eller mottagning skulle kunna hjälpa dig att få. Det finns tekniker som inte alla behandlare eller mottagningar har tillgång till men de skulle kunna remittera dig vidare till en behandlare eller mottagning som kan.
Jag tror du behöver mer stöd och hjälp nu. Finns det någon vuxen som skulle kunna hjälpa dig? Går du i skolan kanske skolpsykolog/skolkurator skulle kunna bli ett stöd och hjälpa dej få bra vård? Eller kanske skulle du kunna chatta med Bris eller Tjejzonen för att få fortsatt hjälp och stöd. Om du förlorar hoppet helt tycker jag att du ska ringa eller chatta med Självmordsupplysningen. Börja tro på dej!
Lycka till!