Får maktkänsla av mina våldsamma fantasier
Hej, jag har sedan jag var liten varit en väldigt kall person. Jag har svårt att tänka som andra personer, speciellt när det gäller empati. Ja när folk snackar om barnen i Afrika och flyktingar som kommer från misär och krig, så bryr jag mig helt enkelt inte, jag bryr mig inte om de dör eller lever. Sålänge jag och min mor har det bra, så bryr jag mig inte om något annat. Hon är den enda i hela världen som jag kan visa empati och bry mig om på ett kärleksfullt sätt. Jag har också såsom andra personer skulle beskriva det som mörka drömmar, när jag drömmer att jag är en vakt i något fångläger under andra världskriget och i drömmarna avrättar jag folk i kallt blod, behandlar dem som skit osv, och dessa drömmar är alltså återkommande, men de bekymmrar mig inte ett dugg. Jag njuter mer av dessa drömmar då de i princip är de enda drömmar jag har, de skrämmer mig inte ett dugg, är det normalt? Jag brukar också fantisera om att jag var med på den tiden, och att jag är nazist, jag får sådan oerhörd maktkänsla av detta, och får en sån kick utav att bara tänka på det, fast att jag inte har något emot judar och andra minoritets grupper så tänker jag alltså såhär ändå, att det är något jag lätt skulle kunna ta del av, vad är det med mig? Bör jag oroa mig?
Mr.kall

BUP svarar:
Hej Mr Kall!
Vad bra att du skriver till oss. Jag tycker att dina funderingar är kloka och jag undrar om inte du känner en viss oro inför dina tankar och de känslor som de väcker inom dig.
Jag tror inte att du är ensam om att ha den här typen av fantasier och tankar. Det kan vara ganska vanligt under vissa perioder av livet med den här typen av tankar.
Vi lever ju också i en värld där det på olika sätt finns tillgång till de här berättelserna via filmer, böcker, serier och andra medier. Att de påverkar ditt och andras sätt att tänka är därför inte konstigt.
Det viktiga är att se att det är fantasier och inga handlingar och att det finns en tydlig gräns kring vad man tänker och vad man gör.
Så länge den gränsen inte överskrids kan man tänka vad man vill.
Frågan är vad dina fantasier gör med dig - uppenbarligen får du en kick av dem. Vad är det som gör att du behöver den typen av kickar? Kan du få liknade kickar av andra saker?
Det här är frågor som jag tror att du skulle kunna vara hjälpt av att prata med någon klok vuxen med. Jag tror att du skulle ha nytta av att få perspektiv på dina tankar och känslor. Ungdomsmottagningen skulle kunna vara ett bra ställe för dig.
Om det känns svårt att prata med någon ansikte mot ansikte, kanske du skulle kunna skriva till killfrågor. Du kan kolla in den sidan och se om den kan vara något för dig.