Som om allt negativt strömmar emot mig
Hej, min ålder är kanske för hög för denna hemsida då jag är 19 år, men jag har ingen annan att vända mig till, så hoppas ni bortser från detta. Mitt problem är depression eller/och ångest attacker. dessa attacker  kan komma en gång i veckan. Då mår jag som värst, jag vill avsluta allt. Det känns som om allt negativt strömmar emot mig som får mig att vilja dö. Alla känslor kommer på en gång. När jag är deprimerad så varar det i ca två-tre dagar, en gång var andre vecka. Jag gråter till och från, känner mig värdelös, alla hatar mig och allt hade varit bättre om jag inte funnits. Under dessa attacker så skär jag mig, jag äter inte och gör allt för att skada mig själv. Jag brukar låsa in mig på mitt rum när jag mår såhär, jag får flashbacks från saker jag tidigare upplevt och får större anledning att skada mig. Jag har även liknande symptom till social ångest, jag har svårt för att vistas ute bland människor, jag får panik och vill bara hem. Jag blir nervös när jag tvingas prata med någon, jag mår väldigt dåligt. Jag har haft dessa problemen sedan jag var 17 men började smått skada mig själv när jag var 12. utöver dessa problem så faller jag in i perioder då jag inte äter och detta kan vara utan en attack inblandad. Då är det väldigt kontrollerande av kalorier, och jag håller mig under 500 kalorier per dag. dessa perioder varar vanligtvis 2-3 veckor och de gör att jag mår väldigt dåligt. Min fråga är nu, finns det klara bevis på att jag lider av något? vad kan det i så fall vara? Har jag rätt i att det kan vara depression eller ångest? Finns det hjälp att få? Jag har haft personliga psykologer sedan jag var 12 men jag har aldrig talat om utan har endast framstått som oerhört blyg. tack på förhand.
dåren

BUP svarar:
Hej!
Oj vad jobbigt du har det, och har haft det.
Du frågar om det finns klara bevis på att du lider av något och i så fall vad.
Det som jag fäster mig vid när jag läser ditt brev är att du beskriver flera saker som blir svåra för dig att hantera, som att vara med andra människor och att du lätt får ångest och känner dig nedstämd.
Du har hittat lite olika sätt att hantera dina svåra känslor på - du skadar dig själv, eller du låter bli att äta under perioder, eller isolerar dig på ditt rum. Alla de här sätten innebär, som jag ser det, olika sätt för dig att helt på egen hand försöka bemästra dina känslor. Det är begripligt att du gör så här men det är inte bra för dig, eftersom det faktiskt inte hjälper dig utan kanske snarare förstärker dina negativa känslor och dina negativa tankar om dig själv.
Jag ser att du har haft en kontakt med en psykolog under lång tid men att du inte har berättat för hen om hur det verkligen är. Du är inte den första som berättar om att man har haft en lång kontakt med någon behandlare utan att berätta om hur det verkligen är.
Jag tror att det finns flera skäl till att det kan bli så. Det är synd men det går att förändra det nu.
Det viktiga nu är inte vad dina svårigheter har för namn, utan att de finns där och gör livet svårt för dig. Det finns hjälp att få, men då måste du försöka våga öppna dig för den du ska prata med. Att öppna sig och våga berätta kan ta tid.
Till en början behöver du berätta tillräckligt mycket om dina svårigheter så att man förstår att du behöver hjälp. Det du har skrivit i det här brevet är en väldigt bra början till att prata om det som är svårt.
Sen, efterhand, kan du berätta mer om hur du har det, Då kan du och din behandlare också komma fram till ett namn eller en diagnos på dina svårigheter.
För att veta vart du ska vända dig kan du gå in på vårdguiden, 1177 och se vilken vård som finns där du bor. Det finns hjälp att få, men du måste vara tydlig och berätta hur du verkligen mår.
Så våga ta nästa steg och våga berätta!