Har någon som styr mig
Hej!
Jag har för en tid haft någon som jag kallar "han" som styr mig. Igår hände någon som fick mig att helt tappa balansen och nu är jag riktigt rädd att han ska göra något ännu värre. Han har under kanske ett halvår styrt mina tankar och varit kritisk till allt jag sagt/gjort eller som andra har sagt/gjort. Igår kväll så kände jag en konstig känsla i magen. Jag ville verkligen inte ha den där. Sedan så började jag få panik för han skrev till mina vänner och jag kunde inte göra något åt det!
Jag kände mig instäng o fångad medan han skrev till mina vänner att jag är i säkert förvar hos honom och att han ska ta hand om mig. Varför?
Jag vill inte att han fortsätter kontrollera mig genom mina tankar och tillochmed ta över mig!
jag har en psykolog att prata med men när jag försökte berätta om hans mer extrema tankar och saker han ville jag skulle göra så tog det stopp. Han vägrade att jag skulle berätta något om honom. Jag tror tillochmed han övertog mig en stung där.
Jag vill verkligen inte han han i mitt huvud! Varför säger han att han ska skydda och rädda mig?
Jag vet inte vad jag ska göra och rädslan för att han ska göra något ännu värre än igår är läskigt.
en liten rädd männska

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev - jättebra att du skriver till oss!
Du har det verkligen jobbigt och det är viktigt att du får hjälp så att du inte känner dig styrd av någon.
Det är bra att du har en psykolog som du pratar med. Hen behöver få veta om din rädsla och hur styrd du känner dig, vilket du ju redan har tänkt.
Hur blev det i ditt huvud när du skrev det här brevet, blev "han" arg på dig då? Eller fungerade det bättre?
Jag förstår att du upplever det som att det finns en "han" som kan styra dig och att det verkligen känns som det är på riktigt. Men "han" är en sida av dig - en sida av dig som är väldigt rädd.
Så på ett bakvänt sätt tänker den sidan att du är skyddad så länge som du inte berättar för någon annan, vilka tankar och känslor som du har inom dig. Men det enda sättet som du kan bli skyddad och få hjälp är genom att berätta.
Eftersom du skrivit till oss och berättat, så finns det ju också andra sidor av dig som vill berätta. Försök att lyssna på de sidorna. Vad säger de? Jo, jag vill inte ha "han" som styr mig. Jag vill ha kontroll över mitt liv. Vad jag ska tänka och göra.
Och jag kan berätta viktiga saker för min psykolog, när jag behöver det.
Jag tror att den sidan som består av "han" kan bråka rätt mycket när du berättar. Så du behöver hitta ett sätt att vinna eller lura "han" så att du kan berätta. Det bästa är om du kan "slå dövörat till" och bestämma dig för att du berättar i alla fall, trots att "han" bråkar. Men om det inte går kanske att det kan vara lättare för dig att berätta för någon annan först. Kanske en förälder?
Eller kanske du kan börja med att säga till din psykolog att du har saker inom dig som är skrämmande och som du inte vet hur du ska berätta om. Så att du och din psykolog kan hitta sätt, där du känner dig trygg i att berätta. Som psykolog vet man att barn och ungdomar kan ha upplevelser av att vara styrd av någon.
Ytterligare ett sätt är att du visar ditt brev och mitt svar för din psykolog eller någon annan vuxen.
Till sist - det finns bra hjälp att få för att slippa känna sig styrd.