Drömmer skumma drömmar
Hej
Hela mitt liv har jag känt mig annorlunda och ensam eftersom jag inte är som alla andra, nu när jag blivit större så har det resulterat till att jag blivit deprimerad och har fått en enorm viktminskning som oroar mina föräldrar enormt. de skäller ofta på mig för att jag inte äter och det kvittar vad jag gör så blir de arga på mig, bekymret jag har för tillfället är att jag har drömt två skumma drömmar och de oroar mig något enormt. har försökt tala med min mamma och drömmarna jag drömt men hon avfärdar mig bara och har inga vänner att tala med, känner mig så ensam och ibland får det mig att hata mig själv och se ner på mig själv. Drömmarna utspelar sig i en okänd skola samt hemma hos mig.
såhär utspelade sig min dröm:
Drömde att jag hoppade av vid fel busshållplats i en miljö jag inte känner till sedan gick jag över en gata och hamnade på en skola, inne på skolan gick jag in för att sedan komma till en utgång där en kille dök upp med ett gäng och stirrade på mig. Jag minns jag frågade när får jag gå? / när slutar skolan. En av pojkarna skrattade och log hånfullt mot mig och sa aldrig. Killen som va längst fram fortsatte stirra på mig och gänget blockerade utgången för mig, detta slutade med att jag sjönk ännu mer för varje blick jag fick av killen längst fram ("ledaren". Och till sist låg jag ihop sjunken på golvet framför gänget med en obrytbar ögonkontakt med killen längst fram. drömmen slutade med han fortfarande hade ögonkontakt med mig och han kollade konstigt på mig med ett ännu större flin där jag sjunkit ihop på golvet med rädsla och gråt i blicken.
Sedan hamnade jag i en annan dröm, drömmen utspelade sig hemma i mitt hus, bina (min hund) stod i trappen sedan plötsligt trillade bina ner pappa hörde det och va hos henne någon sekund senare för att hjälpa henne upp men hon trillade och pappa fick inte grepp om henne så hon hoppade / trillade ut från trappan och pappa slängde sig utför för att fånga henne detta slutade med att pappa slog i huvudet och en blod droppe kom ut från huvudet och låg en bit bort. Jag sprang till pappa och bad honom stanna hos oss och frågade hur han mådde eftersom hans kropp va livlös. Sedan helt konstigt fick han tillbaka medvetandet. Jag såg att Han hade en enorm smärta och höll på att glida ifrån sitt medvetande för han låg där helt still men lyssnade på mina ord för att försöka lugna oss han talade inte för tillfället då men försökte lugna oss genom att visa att han lyssnade, Min syster va där och va skakad och va nära gråten så pappa sa bli inte hysterisk jag är okej men han låg fortfarande kvar där helt stilla med en dimmig blick, jag blev istället hysterisk istället för min syster och försökte ringa ambulansen men jag skakade så mycket och varje gång jag försökte funkade det inte oavsett hur jag försökte klarade jag det inte, pappa låg där helt stilla för jag var helt oförmögen och göra någonting.
Drömmen slutade med att jag stod där helt ensam framför pappas stilla kropp med en telefon i handen och inte kunde hjälpa honom utan jag kunde inget göra än att se honom Lida med gråten i ögonen.
Är extremt skakad över dessa drömmar och är orolig att detta kan vara något sorts budskap vet inte om detta är ett av BUP:s områden men har ingen annanstans och vända mig. är det något fel på mig som drömmer sådant här? Är det ett budskap att jag oförmögen att hjälpa mina nära och kära? snälla hjälp mig och få ett svar på vad detta kan röra sig om, för för tillfället är jag rädd och kan inte sluta tänka på drömmarna.
oroad över att drömmen syftar på att jag skadar honom i verkliga livet.
/
AO
annorlundaOensam.

BUP svarar:
Hej Annorlunda och ensam!
Vad tungt du har det just nu! Du skriver att du varit ledsen och känt dig annorlunda under en lång tid. Det låter som att du har många funderingar över hur du har och har haft det. Är man inne i en jobbig period med mycket oro, ledsenhet och funderingar kan de tankarna och känslorna förekomma även i drömmarna.
Men det betyder inte att innehållet i drömmarna innehåller ett konkret budskap.
Hjärnaktiviteten under sömnen kan, trots att kroppen är i vila, vara mycket hög. Man brukar säga att sömnen är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka, medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.
Jag råder dig att släppa fokuset på vad drömmarna betyder. Jag tror att du i nuläget är hjälpt av att se det mer som att du grubblar även nattetid över hur du har det.
Hur man sover och drömmer påverkas även av hur man äter. Du skriver att du gått ner kraftigt i vikt. Kanske finns det ett samband mellan hur du äter och drömmer och att du därmed skulle sova bättre om du åt bättre.
När man har varit ledsen så här länge som du beskriver kan man behöva hjälp av någon professionell. Har du någon psykolog eller kurator som du går och pratar med?
Om inte så rekommenderar jag att du tar kontakt med den BUP-mottagning som ligger där du bor, för att prata om din ledsenhet, din viktnedgång och kanske om hur du har det tillsammans med andra. Om du redan går hos någon tycker jag att du kan berätta om hur dina drömmar plågar dig och vilka funderingar som väcks hos dig.
Det är viktigt att man har någon man känner att man kan prata med när man mår dåligt och känner sig rädd!