Orkar knappt ta mig ur sängen
Jag är 17 år och går andra året i gymnasiet. De senaste åren har jag känt mig extremt stressad. Jag får kramper i magen när jag ska sova. Jag känner mig deprimerad och orkar knappt ta mig ur sängen på morgonen när jag vet att jag ska till skolan. På helgen kan jag stiga upp hur tidigt som helst men på vardagar funkar det inte. Har ingen lust med något. Hur ska jag ta mig tillväga för att minska min stress/depression.
jag har inte bett någon om hjälp och vill inte visa mig svag känner att folk redan har fullt upp med sig själva.
jag hjälper alltid alla som kommer till mig och jag blir ledsen när jag ser någon som inte mår bra. Jag kämner att jag hjälper alla andra men ingen bryr sig om hur jag mår. Jag vet inte vad jag ska göra.
Ledsen kille

BUP svarar:
Hej Ledsen kille,!
Vad bra att du skriver ner dina tankar och delar med dig av dem när du känner dig stressad och ledsen.
Många skriver till oss och beskriver vilken stressig tid gymnasiet är och hur stress faktiskt kan ge kroppsliga besvär, som magont och svårigheter att sova. Stress kan även göra att man tappar ork och lust, känner sig nere och ensam.
Det låter som att du har funderat mycket kring hur stressen i skolan påverkar dig. Samtidigt uppfattar jag att det inte är bara stressen från skolan som påverkar dig, utan att du också känner dig ensam i hur du mår.
Bilden av dig själv som en stark person som ska finnas till för andra, verkar för dig inte gå ihop med behovet av att bli lyssnad på och mött i hur du mår och tänker. Alla människor behöver just den omsorgen, annars mår vi inte bra.
Därför tror jag att det är viktigt att du börjar visa mer av hur du mår och prata om hur det känns. Många upplever att det hjälper, bara att andra vet hur man har det. Dessutom är det ju först då som andra får chansen att visa att de bryr sig.
Har du någon eller några som du skulle kunna våga prata med och börja visa lite mer hur du känner? Det känns viktigt att börja utmana bilden av att du är svag om du tar hjälp från andra. Det är ju precis tvärt om.
Alla har tyngre perioder i livet som man behöver dela tillsammans med andra. Du är en viktig person för andra genom att du lyssnar och visar din medkänsla. Det är en väldigt fin egenskap som du har! Kom ihåg att du också är värd att ha det på det sättet.
Jag lägger till några artiklar om stress och nedstämdhet, som jag tror kan vara intressanta för dig. Om det är så att du skulle vilja prata med någon professionell om hur du har det, rekommenderar jag att du tar kontakt med kuratorn på din skola eller ungdomsmottagningen där du bor. Ungdomsmottagning på nätet hittar du på umo.se.
Ta hand om dig!