Vågar inte prata med någon
Hej! Jag är en tjej på 13 år. Jag mår så himla dåligt och skär mig dagligen och har gjort de i ett halvår. Jag känner mig bara så himla värdelös och dum och vill bara ta självmord men vågar inte. Jag våga inte prata med någon. Både hemma och i skolan så mår jag dåligt. Jag har ADD och får ingen hjälp i skolan och har dåliga betyg pga det. Jag vet inte vad jag ska göra för jag kan inte sluta skära mig. Hatar mig själv!!
anonym

BUP svarar:
Hej anonym!
Vad tufft du har det och va bra att du skriver till oss.
Det är verkligen jättetrist att skolan inte ger dig den hjälp som du behöver. Såklart att det påverkar din självkänsla och hur du mår på ett negativt sätt.
Jag får bilden av att du har hamnat i en negativ spiral som du behöver hjälp att ta dig ur och hjälp att bryta.
Du skriver inte så mycket om hur ditt liv ser ut i övrigt, så jag funderar på om det också finns andra saker som får dig att må så här dåligt - eftersom du mår dåligt både i skolan och hemma.
Du skriver att du inte vågar prata med någon, men jag tänker att du absolut behöver det. Det du bär alldeles själv är för tungt att hantera själv. Du behöver också stöd så att skolan ger dig den hjälp du har rätt att få, och du behöver hjälp med att må bättre.
Så min fråga till dig är om det finns någon vuxen i din närhet som du skulle kunna prata med. Fundera om det finns någon som du känner förtroende för och som du kan vända dig till.
Går det att berätta för någon förälder hur du mår, eller kan du vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan i din skola.
Om det är för svårt att prata med någon ansikte mot ansikte, kan du vända dig till tjejzonen, en sida som vänder sig till tjejer i olika åldrar. De är bra på att lyssna och bra på att ge stöd och råd. Kolla in deras hemsida så ser du vad de kan göra för dig.
Det kan vara ett bra sätt att börja prata med någon via nätet om man tycker att det är svårt att prata öga mot öga. Man kan öva sig i hur man formulerar sig och man kan få hjälp att få rätt hjälp.
Du är en klok tjej som bär ett för stort ansvar, så ta nästa steg för att få hjälp.
Du ska inte bära allt själv - hjälp finns att få.