För två år sedan dog min bästa vän
Hej! Jag är en tjej på 13 år och för två år sedan dog min bästa vän! Sen den dagen har jag haft svårt att prata med folk jag har liksom blivit typ blyg. Jag har slutat gå i skolan för jag skippar ju ändå alla lektioner så ja. Och när min bästis dog så blev jag bjuden på begravningen men jag gick inte och det ångrar jag idag. Jag skärde mig för två år sedan och då var det bara en prova sak men för en vecka sedan så tog jag en sax och drog det hårdaste jag kunde på min vänstra arm. Dagen efter på natten så gjorde jag det igen men på benen också över hela benen. Men jag kan liksom inte sluta när jag väl håller på men sen efter får jag värdens ångest och jag vet liksom inte vart jag ska ta vägen! Jag har hamnat i en depression och därför äter jag inte för jag känner inte för det. På en månad har jag gått ner xx kg och jag känner mig liksom stolt men ändå så vet jag att det är fel det jag gör! Och jag läste mitt BMI och det stog att jag var under viktig är jag det? För jag känner mig tjock. Och varje dag hemma så säger min bror till mig att jag är tjock och fet, äcklig, mobbad, har inga vänner, ful och jobbig jag får höra dessa ord om och om igen varje dag! Det gör så jag blir deppig och varje dag tänker jag på att ta mitt liv men det är något som håller mig kvar. Jag vet inte vad men jag tror inte att min bästis vill att jag dör. Vad ska jag göra? För att jag ska må bättre?
Deppig tjej

BUP svarar:
Hej Deppig tjej - tack för ditt brev som berörde mig djupt!
Det är tragiskt och sorgligt när någon som är nära dör. Tragiskt när någon så ung dör, så jag förstår att det har varit väldigt jobbigt för dig. Såklart att du så här i efterhand kan ångra att du inte gick på hennes begravning, men just då var det antagligen för svårt och för tungt för dig. Så jag tycker inte att du ska lägga någon skuld på dig för det.
Jag blir väldigt orolig för hur du mår - både för att du självskadar dig och för att du svälter dig. Jag undrar vad dina föräldrar vet om hur du mår. Lyckas du dölja för dem att du har gått ner i vikt?
Jag oroas också över att du skär dig. Det hjälper dig inte. Det brukar ofta kännas som att det hjälper i stunden, men det brukar också göra så att man mår ännu sämre i längden.
Det är också oroande att du gått ner så mycket. Det bidrar också till att du mår sämre. Att du känner dig tjock trots din låga vikt säger mig att också att du behöver hjälp.
Jag blir också orolig när du skriver om dina tankar om att ta ditt liv. Det är bra att det finns något som håller dig kvar. Jag tror inte heller att din bästis vill att du ska dö, du har möjlighet att få hjälp och att hitta en mening med ditt liv, även om det just nu kan kännas väldigt svårt och tungt.
Det bästa du kan göra är att du berättar för dina föräldrar hur du mår. Kanske att du skulle kunna använda dig av ditt brev till oss och mitt svar som en hjälp på traven.
Dina föräldrar måste se till att din bror inte trakassera dig, det är inte OK det han gör mot dig. Jag förstår verkligen att du blir ledsen och mår dåligt av det. Det han gör mot dig är psykisk misshandel.
Om det inte är möjligt att prata med dina föräldrar, kanske du kan vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan i din skola. De kan hjälpa dig så att du får den hjälp som du behöver. Du ska inte behöva ha det såhär - det finns hjälp.
Ta mod till dig och fortsätt på det du har börjat genom att skriva till oss. Ta nästa steg till hjälp.
Om det är för svårt för dig att prata med någon öga mot öga kan du vända dig till Bris, barnens rätt i samhället. Där kan du prata med någon som kan ge dig stöd och hjälpa dig vidare till den hjälp som du behöver.