Kan man få depressionsdiagnos via nätet?
Kan man få en diagnoserad depression av en läkare via nätet? eller måste man ta det steget att boka en tid hos läkare för att kunna bli diagnoserad? eller hur fungerar det?
L789W

BUP svarar:
Hej!
Ja, du behöver träffa en läkare för att få diagnos. Om det är så att du känner dig nedstämd och tänker att du kanske lider av en depression, så tycker jag att du ska höra av dig till din närmaste BUP-mottagning, eller till din vårdcentral.
Visst kan det vara viktigt att få en diagnos, men det viktigaste är att du får hjälp att se vad som ligger bakom dina symtom. Att ta reda på hur det ser ut för dig i livet och få hjälp att se vad du kan göra själv och vad du behöver för verktyg för att må bättre och förhindra att du blir deprimerad igen.
Forskning visar att den bästa behandlingen mot depression är psykologisk behandling (terapi) i kombination med medicin.
På nätet kan du göra tester för att förstå mer om dina symtom och för att få uppfattning om du ska söka professionell hjälp eller inte. Men där kan du inte få din diagnos. För att kunna ställa en diagnos, behöver man träffa dig och förstå mer om dig.