Bett om hjälp i ett år!
Hey jag mår så dåligt att jag inte orkar leva knappt. Jag kan gå till psykologen o be om hjälp men de ända han säger är att de alltid kommer vara såhär för mig pga mina diagnoser. Har bett om hjälp i ett år men bara fått att jag liksom får leva med de. Men jag vill inte leva med de för jag orkar inte längre! Får jag ingen hjälp snart så är de lika bra att bara åka upp till himlen så slipper jag ha så ont för allt sätter sig på kroppen så de finns liksom inget värt med att vara kvar här
lev med det

BUP svarar:
Hej!
Diagnos eller inte, så ska man inte behöva må så dåligt som du beskriver. Oavsett om man har diagnos eller inte, så har man rätt att få hjälp!
När man är i din ålder så har man - om man blir utredd och får en diagnos - rätt till att läsa resultatet av utredningen, rätt till att få noggrann information och få möjlighet att ställa frågor kring den diagnos man har fått.
I samband med detta så brukar man också diskutera kring om det behövs mer insatser/hjälp för dig. Om detta inte gjorts, så tycker jag att du ska göra ett försök till.
Det är superviktigt att det kommer fram hur dåligt du mår, och att du behöver mer hjälp.
Ibland kan det kännas svårt att prata med psykologen eller läkaren direkt. Kan du ta hjälp av dina föräldrar, och be dem förklara hur du mår och hur du har det?
Om inte - finns det någon annan vuxen i din närhet som du har förtroende för som skulle kunna hjälpa dig? Kanske skolkuratorn? Eller en släkting? Eller din mentor?
Om det är just själva pratandet som känns jobbigt, så skulle du kunna visa psykologen eller läkaren det brev som du skrivit hit! Jag tycker att det tydligt framgår i ditt korta brev att du inte mår bra och behöver mer hjälp än vad du fått hittills!
Och du, du vet väl att du har rätt att byta behandlare om du inte är nöjd? Om det är som du beskriver (att du har försökt få hjälp i ett år men inte fått det) då kanske det är läge att byta. Byta behandlare eller kanske till och med mottagning.
Det är inget konstigt, och något du har rätt att göra. Du kan ta hjälp av dina föräldrar!
Hur du än gör, så vänta inte! Prata med någon redan idag. Eller visa brevet.
Lycka till!