Mår dåligt av att vara hemma
Jag vill inte bo hemma längre för alla i min familj klarar inte av mig längre och det är för mycket bråk, jag mår lixom dåligt av att vara hemma. vill ringa soc men har hört för mycket från mina vänner att man får problem med soc och de är bättre att inte ringa dem men jag klarar inte av detta mer,. Vad ska jag göra ??
Snälla hjälp mig :(

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad jobbigt du verkar ha det. Nu skriver du inget om vad det är som är jobbigt hemma, men jag förstår det som att det blir mycket bråk och såklart att det är påfrestande.
Jag tänker att det kan vara bra för dig att prata med någon vuxen innan du tar kontakt med soc. Någon som kan hjälpa dig att sortera i vad som händer och på så sätt kan råda dig i vad som är bäst att göra.
Jag vet inte vad dina kompisar menar när de säger att man får problem med soc om man vänder sig till dem. Om eller när socialtjänsten får veta att ett barn eller ungdom inte har det bra hemma, ska de starta en utredning. Det gör man för att ta reda på så mycket som möjligt - både om sånt som är dåligt och sånt som är bra hemma. Sen brukar man starta med att erbjuda familjen och barnet hjälp för att rätta till det som är dåligt.
Det är först om det inte blir bättre eller om det på något sätt är skadligt för barnet/ungdomen att bo hemma som man kan få flytta till ett annat boende.
Att man börjar med att hjälpa ungdomen att få det bättre hemma är för att man vet att det kan vara jättejobbigt att flytta till en annan familj.
Det kan kännas som en bra lösning när man är mitt uppe i alla bråk och man är jättetrött på sin familj, men om man kan lösa svårigheterna med sin familj har man vunnit väldigt mycket.
Men det viktiga för din del är ju att du har det jättejobbigt hemma. Det behöver du hjälp med. Jag tycker att du ska vända dig till någon vuxen som kan hjälpa dig att sortera och se vilken hjälp du behöver.
I första hand tänker jag att du skulle kunna ta kontakt med kuratorn på din skola. Om det känns svårt eller inte fungerar av någon annan anledning kan du vända dig till Bris. Dit kan du skriva eller ringa anonymt. Där kan man hjälpa dig att sortera så att du får den hjälp som du behöver.
Hoppas du fått lite hjälp på vägen.