Vill sluta skära mig
Heej jag är en tjej på 13 år! o behöver hjälp med att hitta ett ställe där man kan få hjälp med att sluta skära sig! Har hållt på att skära mig mer än 1-2 år har haft mycket problem hemma o har fortfarande det! Så under 5 år har jag mått dåligt o började skära mig år 2013! O vill gärna
ha hjälp med att sluta
Alexandra

BUP svarar:
Hej Alexandra!
Vad bra att du skriver till oss och jättebra att du vill ha hjälp!
Jag ska försöka att svara på vart du kan vända dig, men jag undrar lite kring hur det ser ut runt dig. Du skriver att du har problem hemma. Betyder det att de i din familj inte vet om att du självskadar dig eller hur dåligt du mår? Om det är så, behöver ju de som finns nära dig veta om hur du har det. Jag förstår också att om det är så beror det ju på något och att du inte litar riktigt på dina föräldrar. Det här bekymrar mig.
Jag tänker så här: du behöver absolut ha hjälp att sluta skära dig men du behöver också hjälp att få det bättre hemma. Jag tror att det hör ihop.
Nu till vart du kan vända dig för att få hjälp. Då blir det en ny fråga. Är det möjligt för dig att prata med dina föräldrar och berätta om ditt självskadande så att de kan hjälpa dig att söka till en BUP- mottagning? Jag tycker att du ska söka hjälp på BUP, men eftersom du är 13 år är det bäst om du kan få hjälp av dina föräldrar med det.
Men om du inte kan prata med dem, så behöver du i alla fall hjälp och du vill också ha det. Det finns lite alternativ som du kan fundera på. Det ena är att du tar kontakt med skolsköterskan eller skolkuratorn i din skola som sen kan hjälpa dig vidare till den hjälp som du behöver.
Om det också är svårt kan du vända dig till BRIS eller till tjejzonen. De båda alternativen kan vara bra sätt att ta nästa steg för att få hjälp.
Du har goda förutsättningar att klara av att sluta skära dig om du får hjälp eftersom du är så motiverad.
Lycka till !!