Har jag fastnat i en destruktiv relation?
Hej,
Jag har under min tonårstid/ unga vuxna tid till och från och till mått dåligt (jag har aldrig sökt hjälp men misstänker lindriga depressioner, identitetskris, dålig självkänsla) För två år sedan blev jag tillsammans med en tjej och vi båda älskar varandra väldigt mycket.
Problemet är att hon har varit allvarligt deprimerad (växt upp i ett hem med alkoholism, haft ätstörningar och självskadetankar), det är bättre nu men hon har fortfarande en mörk syn på livet. Till en början trodde jag att jag skulle kunna hantera det så länge vi älskade varandra men nu mår jag allt sämre och känner mig psykiskt utmattad och har tappat glädjen. Jag vill för allt i världen inte avsluta vår relation men jag vet inte hur länge jag orkar ha det så här och jag orkar knappt träffa människor. Jag vill gärna tro att det är jag som än en gång har drabbats av någon kris (har som sagt aldrig sökt hjälp så vet inte varför jag mått dåligt innan) men innerst inne förstår jag nog att det är hennes depression/mörka tankar som har smittat över på mig.
Vi har tyvärr tappat kontakten med många vänner då vi dragit oss undan vilket säkert bidrar till att jag känner såhär (hon är väldigt tillbakadragen, vilket försvårar det hela). Jag har vågat prata lite med henne senast om hur jag känner, men eftersom hon är skör vill jag inte klanka ner på henne utan säger mest att jag mår dåligt men att jag vill få det att fungera.
Hjälp jag känner mig så förvirrad och det känns som jag "slösar bort mitt liv" på att må såhär. Är det mig det är fel på eller/och har jag fastnat i en destruktiv relation?
Tack för hjälp
Förvirrad och ledsen

BUP svarar:
Hej förvirrad och ledsen!
Det låter som att du blir starkt påverkad av hur din flickvän mår och att ni båda kanske förstärker det hos varandra. Att isolera sig från andra är inget bra recept. Det är stor risk att ni båda förstärker det negativa hos varandra.
Jag tänker att du skulle kunna börja att prata med någon för egen del för att du ska få hjälp att få syn på hur du vill ha det och vad som är viktigt för dig. Det låter som om du är den som mest upplever er relation som ett problem.
En annan väg att gå är att ni tillsammans går och pratar med någon om er relation och hur den påverkar er. Hur er relation ser ut och hur det blir för er båda när ni isolerar er från andra som ni nu gör.
Det behöver inte betyda att någon klankar på den andre utan snarare att ni tillsammans funderar på hur ni ska få relationen att fungera för er bägge.
Fundera på vad som skulle fungera bäst för dig. Ni eller du kan vända er till ungdomsmottagningen där ni bor.
Lycka till !!