River mig i armen
på grund av att min mamma inte vill acceptera mit val av gymnasie till höaten, att jag är i ett långdistansförhållande sedan nov och att det går sämre i skolan så har jag börjat riva mig själv på armen. jag har tagit en massa internettest för att se om jag är deprimerad eller inte och alla resultaten säger att jag skulle kunna ha bipolär depression..och symtomen verkade stämma på mig. Jag har försökt snacka med min mamma flera gånger om detta (pappa skriker bara så det är ingen ide att ens försöka) men hon lyssnar inte..hon säger alltid "ok..." med en enligt henne "förstående" ton - efter att jag berättar för henne hur jag känner när det gäller stöd från henne och pappa. Jag vet inte hur jag ska sluta med rivandet på min arm. Så fort som jag blev mer och mer frustrerad när jag och mamma skrek fram och tillbaka så rev jag mer och mer på min arm och hand jag är alldeles röd och öm där nu.. det blöder inte men det svider och känns svullet.Det som skrämmer mig är att jag förstår inte vad som får mig att göra det och jag försöker sluta - men sen fortsätter jag igen för att det på något sätt känns bättre när jag känner smärta... förstår verkligen ingenting...kan ma gå till BUP eller umo typ och testa där om man är deprimerad..Jag är övertygad om att jag är det men jag tänkte att jag skulle kunna få professionell hjälp att bli bättre om jag gick till nåt ställe personligen...alla hemsidor är ju inte 100% rätta med info o sånt...
Konstant nere

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du skriver till oss.
Du verkar ha riktigt starka känslor, dels känner du dig ledsen för att dina föräldrar inte förstår dig, och jag gissar att du samtidigt är mycket arg på dem. Du gör det mycket tydligt för mig att du börjar riva dig i armen när du inte når fram till din mamma - hur du än gör.
Jag kan väl föreställa mig den vanmakt du upplever när hon anslår en "förstående ton" men du känner att det inte bottnar i någon riktig förståelse. Då brukar man känna att man står mot en vägg och inte kommer igenom. Man hittar ingen öppning - vad kan man ta sig till då?
Inte undra på att du i den situationen får kraftiga känslopåslag som du löser genom att kroppsligt skada dig. Det är ju den vanligaste funktionen med självskadebeteende - att man försöker reglera sina känslor genom att uppleva kroppslig smärta.
Men det är ingen lösning och du ska inte fortsätta på det sättet. Du måste få hjälp för att hitta andra utvägar. Med stor sannolikhet tillsammans med din föräldrar. Det handlar i mångt och mycket om relationen mellan er i familjen. Och du har helt rätt i att du ska få hjälp personligen, det är räcker inte med att läsa på olika hemsidor.
Apropå hemsidor vill jag också skynda mig att tillägga att man inte kan ställa diagnoser utifrån det man hittar på nätet. Du kan vara en fullt frisk tonåring som känner sig icke-förstådd eller hela tiden missförstådd eller inte tagen på allvar. Du kan därför vara ledsen och arg utan att vara (som du nämner) bipolär eller ha depression eller vilken annan diagnos man får träff på utifrån ett internetformulär.
Oavsett diagnos måste man hitta lösning på problemen och det är just det du behöver hjälp med.
Jag gissar att du har fyllt 15 år och i det fallet har du möjlighet att ringa till BUP på egen hand. Men det är bra om du kan göra det tillsammans med dina föräldrar eller med någon dem. Om du ringer själv är det ändå viktigt att de får veta det av dig. Det gäller problem som ni alla är berörda av - lösningen måste ni också vara överens om.
Ett alternativ är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Vilket du än väljer är det mindre viktigt att du får "testa" om du är "deprimerad" utan att du istället får reda ut situationen med dina föräldrar och hitta annat sätt att hantera dina starka känslor. Det finns bättre lösning - tro mig!
Lycka till!