Har självmordstankar varje dag - hjälp snälla!
Hej BUP!
Jag är en tjej 17 år. Kommer från ett annan land och kan inte skriva på svenska så bra. Jag är 3 månader på bup:s avd. Mår fortfarande dåligt. Kan inte sova på nätterna och jag är ledsen och vill gråta hela dagen. Jag var utsatt för våldtäkten nästan ett år sedan. Jag är deprimerad. Vad kan jag göra för att må bättre spm förut????!!! Jag har självmordstankar varje dag. Jag har tagit massa tabletter och försökte ta livet av mig . Jag vill dö!!! Hjälp , snälla!
Ledsen tjej
Tjej

BUP svarar:
Hej ledsen tjej!
Jag ser din förtvivlan i ditt brev, så jag förstår att du har det jättetungt. Jag skulle önska att jag hade ett enkelt svar, men det har jag inte.
Jag förstår att du har varit med om svåra händelser som satt djupa spår inom dig. När man har varit med om så svåra saker tar det tid att läka de sår som man fått. Men det går. Det finns olika sätt att arbeta med trauman, där målet är att man inte ska bli lika känslomässigt påverkad av det som hänt som du är idag.
Eftersom du har varit inlagd, (eller kanske är du fortfarande inlagd?) har du förmodligen kontakt med en behandlare. Hur kan du prata med henne/honom? Det är viktigt att du berättar hur dåligt du mår, att du fortfarande tänker på att du vill dö.
De som finns runt dig måste få veta det så att de kan stödja och hjälpa dig, och också skydda dig så att du inte utsätter dig för risker.
Allt kommer inte att bli bra på en gång. Det kommer att ta tid, men det går. Jag tror att det är viktigt för dig att förstå att det tar tid, men är möjligt.
Även när det känns som allra mörkast finns det en ljusning.
Ditt brev till oss handlar om att du vill något annat och det är också det som gör det möjligt att förändra och att läka de sår som du har.
Så snälla, ge inte upp, det är möjligt att må bättre.