Kan jag ta en första kontakt med BUP utan mina föräldrar?
Jag har funderat ganska länge på att ta konstakt med BUP. För ca 1 år sedan gick jag till hos en skolkurator som inte hjälpte mig speciellt mycket och blandade in mina föräldrar ganska snabbt.
Jag undrar om man kan söka hjälp och sen kan BUP säga till föräldrarna att man har tagit kontakt. Det känns som att mina föräldrar inte riktigt förstod mig och det känns väldigt obekvämt att prata med dem om hur jag mår.
Tacksam för svar.
Neko

BUP svarar:
Hej Neko!
Jag föreslår att du i så fall ringer till din närmaste BUP-mottagning och säger precis som det är, nämligen att du vill komma själv till en början!
De vill säkert ha kontakt med dina föräldrar också, men det behöver inte alltid vara så till en början. Det är svårt att veta exakt hur det fungerar på just den mottagning som ligger närmast dig, så jag kan tyvärr inte lova dig bestämt, hur de kommer att svara på en sådan fråga från dig.
Jag förstår att du behöver hjälp så tveka inte att kontakta BUP-mottagningen! Lycka till!