Jag vill bo hos mamma
hej,jag är en tjej som är 14 år snart 15 och jag bor med min pappa som har ensamvårdnad men jag trivs inte med han och jag vill bo med min mamma som bor 3 timmar ifrån oss. Mitt liv har varit rätt så tufft, började att tänka på självmord redan när jag va ungefär 11 år gammal och började att skada mig själv när jag va 12 och det gör jag fortfarande.. Jag bråkar en hel del med min pappa och socialen lyssnar inte på mig när jag väl säger att jag vill flytta och att jag inte orkar mer med mitt liv för att hela mitt liv har varit svart. Min pappa tillåter inte mig att flytta till mamma och jag vet inte ens varför. Jag mår bara jätte dåligt här och vill bara försvinna från allt och alla men det verkar som att ingen ser hur jag egentligen mår. Jag kämpar verkligen för mitt liv men jag känner att jag måste fixa detta på något sätt och jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Det sägs att när man är 12 år uppåt så får man själv välja vart man vill bo och liksom jag har sagt det till socialen och dom säger att det är min pappas beslut eftersom han har ensamvårdnad. Och när jag väl pratar med han så lyssnar han verkligen inte på mig och han blir bara arg och sur på mig när jag väl tar upp det.. jag gråter varje natt för allting och jag vill verkligen vara lycklig som jag aldrig har varit i hela mitt liv. Jag är alltid glad när jag är med min mamma för att hon förstår hur jag mår men min pappa fattar ingenting.. så frågan är, vad ska jag egentligen göra med detta? Ska jag gå till en advokat eller vad jag ska göra? mitt huvud är riktigt kaos och jag vill bara försvinna egentligen..
ab

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är rätt att du nu är så pass gammal att vad du önskar har betydelse, men inte så mycket att du får bestämma alldeles själv. Det gör en domstol. Om du vill kunna ändra på hur vårdnaden ser ut tror jag  du i första hand ska prata med din mamma och diskutera hur hon ser på saken.Hon kan antagligen söka att bli vårdnadshavare igen men det är en lång och krånglig process. Kanske är det enklare att du försöker vara oftare hos din mamma? Din mamma har antagligen viss umgängesrätt och kanske är det lättare att utöka den än att börja en hel vårdnadsprocess igen.
Så mitt förslag är att du tar upp saken igen med båda dina föräldrar och hör vad de tycker om att du är oftare med din mamma. Du mår ju bra hos henne och tycker att hon förstår dig. Du skulle kunna fortsätta fundera på de här viktiga frågorna och att du självskadar dej genom att chatta på Tjejzonen. Lycka till!