Problem med oro nästan hela mitt liv
Hej!
Jag har haft problem med min oro i nästan hela mitt liv. När jag var yngre så var det dock inte allvarligt, jag var mest rädd för mörkret. Men nu det senaste året så har det gått helt över styr. Jag har ångest och tvångs attacker nästan varje dag. Jag är orolig över att mista mina nära och kära i sjukdomar, eller att jag själv kommer att bli drabbad i tex cancer. Klarar knappast av att skriva detta just nu då jag redan börjar må dåligt.
När mina ångest attacker kommer så börjar det oftast med att jag tex känner att jag har ont vid bröstet, då börjar jag tänka upp alla hemska sjukdommar som det skulle kunna vara och börjar sedan söka upp det tills jag känner mig lugnare. Eller så kan det vara att jag råkar höra eller läsa ord som '' död, cancer, ebola osv och börjar då kallsvettas och sedan blir jag yr och börjar skaka. Sedan har jag några tvångs rörelser som jag måste göra för att mina onda tankar inte ska ''bli sanna'' och om jag inte gör dem så kommer de att ''bli verkliga''. Efter en liten stund så brukar det då  bli bättre. Men ibland efter attackerna så bråkar jag snabbt få återfall då jag blir orolig för att jag är så orolig hela tiden (helt galet...) och då brukar det ta en längre tid innan jag lyckas lugna mig.
När jag är bland folk så lyckas jag att hålla mina attacker diskreta, så att ingen märker något. (för det händer ibland att jag får attacker bland folk, tex i skolan) Ingen av mina vänner vet inte heller någon i familjen.
Jag har inte riktigt pratat med någon om hur allvarligt det är, jag har nämnt det för mina föräldrar då de säger att jag inte ska övertänka saker så mycket...men det är ju inte alltid så lätt. Båda mina föräldrar blir lätt oroliga om man nämner att man inte mår så bra, så om jag kommer ut med att jag egentligen mår såhär så har jag ingen aning om hur dom kommer att ta det.
De senaste åren i skolan så har det varit rätt mycket och jag har haft det ganska så stressigt. Har också börjat ifrågasätta mig själv, tex: '' Jag måste verkligen bli smal och vacker'',  '' om jag svälter mig, blir jag smal då?'', '' gillar verkligen mina vänner mig, eller bara finns jag där?'', '' Jag är så sjukt dålig i skolan, jag kommer aldrig att bli något när jag blir stor''.
Har många vänner som jag är med ofta, är inte så opopulär i skolan heller men är inte ''den populära'', jag känner inte riktigt att jag kan lita fullständigt på någon av mina vänner så jag låtsas vara glad och alltid possessiv,
Mina ångers och tvångs attacker blir bara värre och värre och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill inte bli den som låser ute sig från allt och alla. Jag älskar mitt liv! och jag tror att det kan vara därför som mina attacker blir så seriösa, jag älskar mitt liv och mina vänner och jag vill inte mista det och därför så börjar jag tänka på alla konsekvenser.
Hur ska jag lyckas bli av med det här? Kommer jag ens att bli av med det här? Håller jag på att bli galen eller något? Eller lider jag av någon sjukdom? Jag behöver verkligen veta vad jag ska göra åt det här. För jag mår riktigt dåligt av det.
Tack i förhand.
MlM

BUP svarar:
Hej MIM och tack för ditt brev.
Oj vad jobbigt du har det! Så ska det verkligen inte behöva vara. Det går definitivt "bli av med det där", men du behöver hjälp. Med en kompetent och erfaren terapeut kan du må så mycket bättre, det vet jag. Tveka inte att söka hjälp för det som verkligen innebär ett stort lidande för dig.
Du beskriver så tydligt och insiktsfullt ditt stora lidande som har plågat dig under lång tid. Du har berättat lite för dina föräldrar, men inte riktigt hela sanningen på grund av att du inte vill oroa dem. Du låter omtänksam och inkännande. Kanske dags att lägga lite av den omsorgen på dig själv nu?
Det som är så jobbigt med oro och ångest är att jobbiga och negativa tankar lätt blir till ältande och "sanningar" om man inte delar dem med någon och gör något åt dem. Jag vill därför verkligen rekommendera dig att helst redan i dag ringa till din BUP-mottagning, eller be dina föräldrar ringa om det känns okej.
Jag skickar med lite länkar som jag hoppas kan vara till hjälp för dig.
Du håller inte på att bli galen. Det du beskriver är tyvärr något som är väldigt vanligt och drabbar många människor. Därför har det forskats mycket på området och det finns många  riktigt bra behandlingsmetoder.
Önskar dig varmt lycka till och mycket pepp. Det här fixar du!