Nästan varje dag kommer tankarna
Jag har inte kunnat känna mig glad på sistone. Jag orkar inte ens försöka vara glad utåt så är mest på dåligt humör. Innerst inne mår jag inte bra, kan brista ihop helt plötsligt, har negativa tankar och vill inte vara kvar, sådana tankar har jag nästan varje dag. Vad har då hänt i mitt liv? Vet inte var jag skall börja, men då jag var liten och gjorde något dumt slog min pappa mig med byxremmen, i 9år blev jag mobbad, har inga riktigt vänner och kan inte lita på någon i min egen ålder, då det blir alla hjärtans dag 2015 är det två år sedan min syster gick bort, har ofta fått höra hur dålig jag är osv. Nu på senaste tiden har jag hittat en vuxen som jag lite har fått upp förtroendet för. Jag vet inte varför jag är ledsen och på dåligt humör hela tiden. Vill få reda på det för det är ju rätt jobbigt. Kan inte heller sova bra längre, ligger alltid minst 1h vaken och vaknar mitt i natten. Då jag sedan skall stiga upp för att gå till skolan orkar jag verkligen inte så stiger alltid upp i sista minuten. Tidigare har jag skärt mig några gånger men har inte gjort det nu på länge men nu känns det igen som att det börjar bli riktigt illa och har varje dag tankar på att göra det igen, dock har jag en viktig grej snart så innan det kan jag inte men det känns som att direkt den viktiga grejen är över så kommer det hända igen. Orsaken till varför jag skär mig är för att då får jag känna den smärta jag bär inombords också utanpå, och glömmer psykiska smärtan för en litenliten stund. Tidigare drack jag aldrig alkohol, kanske 1gång/fjärde månad, men nu händer det allt oftare och jag vill verkligen dricka och glömma allt.. Vad skall jag göra? :(
Sandra

BUP svarar:
Hej Sandra!
Du beskriver erfarenheter och händelser i ditt liv som är svåra att vara med om och som kan lämna spår i själen under lång tid. Du har nu hittat en vuxen som du känner lite mer förtroende för och jag förstår det som att du då tycker att du borde må bättre men istället är ledsen och på dåligt humör hela tiden.
Jag måste bara fråga, är det någon professionell vuxen som du börjat få förtroende för? Om det inte är det skulle du nog behöva någon sådan kontakt också, du skulle kunna gå till Unga Vuxna om det finns där du bor, du kan höra på närmaste BUP mottagning(du hittar adresser och telefonnummer här).
Ibland kan det vara så att man faktiskt mår sämre när man börjar berätta om saker, det är som om man släpper fram de känslor man hela tiden tryckt ner och de går inte längre att hejda. Kanske att det också är så att man vågar känna mer. Att gå igenom smärtsamma erfarenheter är ett tungt arbete och ingenting som ger omedelbar lättnad. Det är inte konstigt om du ibland söker lindring genom alkohol eller genom att skära dig, bägge dessa saker ger ju tillfällig lättnad men problemet är ju att det inte medför någon förbättring i längden utan bara mer problem.
Men, att vara nära en annan människa, våga lita på och anförtro sig åt och bli sedd för den man är, är något som är läkande och får smärta att bli begriplig och möjlig att stå ut med och komma vidare. Men det tar tid!
Du har förlorat din syster och blivit illa utsatt både av jämnåriga och din pappa. Ändå orkar du sträcka ut handen och ha förtroende för någon och du orkar även skriva hit och beskriva ditt liv och be om hjälp. För mig betyder det att du är en stark och beslutsam tjej med stora resurser. Så mitt råd är att inte begära av dig själv att du ska må bra direkt utan fortsätta och ge dig själv tid.