Hur får jag folk att gilla mig?
Hej. Jag började gymnasiet nu i höst vilket för mig personligen var något jag såg fram emot. Jag är jättenöjd med skolan och med programmet men jag gillar verkligen inte min klass. Jag känner mig bara i vägen, säger saker som uppfattas som konstiga och känner mig bara fel. Jag känner verkligen att alla andra i klassen kommer överens jättebra medan jag på min kant sabbar allting. Mitt sociala självförtroende är på botten då jag nu nästan inte vågar gå ut och träffa nya människor  utan någon jag känner mig bekväm med för att jag är rädd att jag ska uppfattas som konstig även här. Jag känner verkligen att jag måste tänka innan jag öppnar munnen för att inte säga något konstigt vilket inte känns bra alls. Samtidigt är jag i den fasen i livet där jag inte riktigt hittat mig själv än så att "bara vara mig själv" är svårt då jag inte vet vem jag är än. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Jag är en person som uppskattar folks olikheter och accepterar folk som de är utan att döma, men uppenbarligen så är inte alla som jag. Eller så tolererar de mig men vill fortfarande inte lära känna mig för jag är så konstig. Jag känner bara kan jag inte få vara normal för en sekund, kan inte jag bara vara den som fungerar med alla människor. Eller snarare få folk att fungera med mig. Byta klass är inte ett alternativ då det inte finns någon annan sådan klass på min skola och jag vill gärna gå kvar. Vad ska jag göra? Hur får jag folk att gilla mig?
xxe

BUP svarar:
Hej xxe!
Min första tanke när jag läste dina rader var att hon som skriver det här är en klok och insiktsfull tje,j som kan se det goda i sitt liv, men hon har tappat lite av sitt gamla jag och har inte riktigt hittat det nya än. Och det är inte så svårt att förstå. Det vore enklast för mig att säga att det är vanligt i din ålder att man hamnar i någon sorts identitetskris. Och det är sant, till en del kan det handla om att du brottas med en så kallad utvecklingskris och identitetssökande som utlöstes, och kanske fördjupats av ditt nya sociala sammanhang i den nya skolan.
Men jag vill snabbt tillägga att sånt kan hända även när man sedan länge passerat tonåren. Plötsligt blir det svårt om man hamnar i en ny arbetsmiljö eller under andra förändrade livsomständigheter och – som man säger – ”man känner inte riktigt igen sig”.
Det som ändå verkar vara bekymmersamt för mig är att du drar så långgående slutsatser om dig själv, om din självbild och att du har blivit så rädd för att du uppfattas som konstig. Även om du säger att du själv är tolerant och icke dömande, tror du att andra är dömande mot dig och  att de inte tolererar eller accepterar hur du är. Jag vet inte vilka erfarenheter du vid det här laget har,  om verkligen ingen i din nya klass vill vara med dig. Om du känner dig utfryst på något sätt?  Men jag blev uppmärksam på din formulering ”kan jag inte bara vara den som fungerar med alla människor” och vara på det sättet ”normal”?
Nej, så kan varken du eller jag vara, fast både du och jag normala. Ingen fungerar med alla och alltid. Och din strävan efter att alla ska gilla dig är inte heller realistisk. Det är så här i livet att vi väljer, och faktiskt också väljer bort, och vi blir valda och vi måste också stå ut med att vissa inte väljer oss. Att du vill ha någon du känner och litar på när du träffar helt nya människor är bara bra. Så känner de flesta – man vill ha en ”länk” när man hamnar i ett nytt socialt umgänge. Det är varken tecken på social begränsning eller på svaghet, och ännu mindre är det något onormalt.
Nå, med dessa lite allmänna ”visdomar” ville jag faktiskt uppmuntra dig till att inte dra alltför stora växlar på det du känner nu, och inte börjar tappa det självförtroende som du tidigare haft. Jag är ganska så säker på att du så småningom hittar nya relationer i din nya skola om du inte försöker vara någon annan än den du just nu är.
Sen undrar jag om det här är saker som du kan tala med andra om. Dina föräldrar? Någon i släkten? Någon kompis eller kompisar du sedan tidigare har? Om du känner att det inte räcker så tycker jag att du ska rådgöra med kuratorn i din skola eller be din klassföreståndare/mentor om råd och hjälp.
Försök göra saker du trivs med, och har lust med, så tror jag det kommer leda till att du hittar till nya vänner i klassen så småningom. Tänk på att fler än du kanske "inte känner igen sig" och håller på att prova sig fram till vilka de är i den nya klassen...