Eget ansvar att bli hjälpt?
Hur i helvete kan ni lova att man ska få slut hjälp och sedan säga att det är ens eget ansvar att ta hand om det?!?!
Malte

BUP svarar:
Hej Malte!
Ditt brev är kort men kraftfullt. Jag vet ingenting mer om dig eller din situation än det du skriver, men förstår att du känner en stark frustration över din situation och den hjälp du önskar få. Att söka hjälp är jobbigt på många sätt. Det kan handla om att det är tufft att berätta personliga saker, att börja hoppas på en positiv vändning, att önska stöd men sedan inte veta hur det ska se ut. Alla som arbetar på BUP vet att det kan vara tufft att komma hit och är intresserade av att veta hur det är och blir för de som kommer.
Jag vet inte om det är planerat att du ska ha en fortsatt kontakt med oss. Om det är så, så vill jag att du ska veta att alla som arbetar på BUP tycker det är viktigt att de som har kontakt med oss uttrycker sina tankar och känslor till den eller de som de träffar. Det möjliggör gott samarbete och minskar risken för missförstånd. Jag råder dig att göra det! Säg rakt ut hur du känner så att en fortsättning kan bli så bra som möjligt för dig.
Det låter som att du uppfattat att du förväntas klara dig på egen hand. Stämmer det? Det är viktigt att stämma av det med de du träffar. För att förtydliga om det var så de menade och hur du och de tänker kring det.
Jag tänker att det i allt som gäller oss människor finns ett mått av eget ansvar. Ett ansvar att uttrycka sina behov när det behövs exempelvis. När det gäller barn och unga ligger ju det ansvaret även på föräldrar och vuxna omkring en. Om det känns svårt att prata med behandlarna på ditt BUP kanske någon vuxen omkring dig kan vara ett stöd? Du behöver få svar på den för dig viktiga frågan om hur det här med hjälp och eget ansvar kan hänga ihop, och hur de som du ska få hjälp av ser på det.
Bra att du säger din mening!