Hur ska jag säga det jag känner?
Hej, jag tror att jag kan vara deprimerad. Jag har mått så himla dåligt den senaste månaden och mår fortfarande dåligt. Jag är inte samma roliga, glada person som jag var förut. Men det värsta är nog att jag tänker på att sluta leva. Jag skadar mig inte, skulle man kunna säga. Jag skadat mig inte allvarligt tycker jag, jag brukar bara sätta fast hårsnoddar på min arm och snärta mig själv tills jag blir röd. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska säga till mina föräldrar att jag känner och trot så här. Jag älskar mina föräldrar men jag är för feg för att prata om sånt här. Hur kan jag fråga de om jag kan få åka till er på bup för att kolla om jag är deprimerad eller inte? Hur ska jag säga det?
Hur ska jag säga det?

BUP svarar:
Hej!
Jag vet inte om det är något som hänt som gör att du mår så dåligt, eller att det bara kommit över dig utan att du egentligen vet varför. Du skriver att du älskar dina föräldrar och jag förstår det som att ni egentligen står varandra nära. Kanske de redan förstått att du är ledsen, eller har du försökt dölja det och bara spelat glad för dem? Det är många som gör det för att man inte vill oroa sina föräldrar. Och föräldrar i sin tur vågar inte riktigt fråga, för att de är rädda att tränga sig på, eller för att de inte riktigt vet hur de ska fråga.
Nu vet jag ju inte hur det är för dig, men som svar på din fråga så tänker jag att du skulle kunna säga så här:
" jag vill prata med er om någonting som jag verkligen behöver hjälp med"
(Jag skulle välja ett tillfälle när det är lite lugnt hemma, kanske precis efter middagen)
Så skulle jag berätta att jag varit ledsen och mått dåligt och inte vetat vad jag ska ta mig till den senaste månaden. Säga att jag skulle behöva deras hjälp, och att jag funderat på om jag behöver söka professionell hjälp också.
Ibland kan det faktiskt kännas bättre och lätta bara att kunna anförtro sig, och känna att man har stöd av de personer som är allra viktigast för en.
Så kan ni tillsammans reda ut vad som känns bäst för dig att göra.