Blev sexuellt utnyttjad av min morbror när jag var liten
Hej. Jag är en tjej som är så orolig och rädd hela tiden. Jag blev "om man kan kalla det så" sexuellt utnyttjad av min morbror när jag var liten. Han gjorde inget allvarligt mer än att ta på mig & han visade mig sina könsdelar och drog ner mina kläder för att känna och titta på mina. Min mamma vet om detta då jag sa det för något årsedan. Detta gör att jag idag är rädd för killar. Jag träffar och dejtar ofta killar och jag känner att det är en bra start & jag känner ofta att det kan vara potentiella pojkvänner. Men så fort killarna visar sig tillgängliga för mig, så fort de vill att jag ska sova över, så fort jag märker att de vill börja ta i mig då backar jag. Då gör jag slut/slutar höra av mig. Av rädsla. Om det har med min morbror att göra vet jag inte. För jag vågar säga nej, det gör jag om killarna går för långt och de accepterar dem. Men varför vågar jag inte? Och jag är heterosexuell, det är inte det som är problemet. En annan sak är att jag jämt är orolig, om mamma ska cykla är jag rädd att hon ska trilla med cykeln. Jag kan känna en strimma oro i min kropp när hon ska ut & gå eller cykla. Jag blir rädd. Varför..?
NIKKO

BUP svarar:
Hej Nikko!
Man kan absolut kalla det sexuellt utnyttjad, det som din morbror gjorde med dig. Jag har lagt till några artiklar där du kan läsa mer om det.
Jag tycker att du ska söka hjälp för det du har varit med om. Det är troligt att det påverkar dig både vad gäller din rädsla och oro men också dina reaktioner när killar vill ta i dig. Vi lagrar minnen inom oss, både bra och dåliga minnen. Vissa minnen finns mer i kroppen än som minnesbilder, eller så kan de finnas som både och. Det kan göra att när vi är med i en liknade situation, eller en situation där minnena aktiveras reagerar vi med oro/obehag eller rädsla. Oftast utan att förstå vad det är som händer.
Jag tycker att du ska vända dig till ungdomsmottagningen där har man erfarenhet av att möta ungdomar som varit med om liknande händelser som du.