Brukar fly från verkligheter genom att rollspela men kan inte det nu
God dag, mitt namn vill jag inte tala om då jag förblir anonym. Jag är en transsexuell kvinna på 17 år som har lidit av psykiska och fysiska problem sen ett par år tillbaka. Jag har regelbundet stämt träff med psykiatrin i allmänhet men det har inte givit resultaten som jag var ute efter.
Jag har en tendens att fly från verkligheten för att komma undan dessa fasor som bekymrar mig. Detta gör jag ofta genom att leva mig in som en annan person och sedan spela den personen. Det kallas för att rollspela, jag har mycket stort intresse i rollspel.
Mina betyg i skolan har förts nedströms allt eftersom att min psykiska hälsa trappades ner. Nog talat om mig, här är min fråga.
Jag blev nyligen avstängd från att rollspela på ett av mina favoritspel, SAMP. Där var jag en kvinna runt 25-års ålder som min fru. Nu är det så att jag blev avstängd på grund av min attityd, som jag själv tycker är trevlig och välkomnande. Jag har inget sätt att fly från verkligheten längre på grund av detta, vad ska jag göra? Självmord hade varit ett exempel men jag antar att det är mer utav en permanent utväg, istället för en temporär, som jag i detta fall letar efter.
Med Vänliga Hälsningar, Sarah 17 år i X.

BUP svarar:
Hej Sarah och tack för ditt brev.
Jag börjar med att säga att jag inte kan hjälpa dig att fly från verkligheten, jag kan inte det för att jag inte tror att det är någon bra hjälp för dig.
Jag kan förstå ditt behov av det, att du har det riktigt svårt och att det därför ger dig tillfällig lättnad. Men det är  ju det som är knepigt, så länge som du på olika sätt försöker att fly från verkligheten kommer du inte att kunna ge dig chansen att må bättre. Jag vet inte exakt vad som får dig att må som du gör men jag misstänker att du har haft och har det verkligt jobbigt.
Det låter inte som att du har träffat rätt inom psykiatrin, kanske har de som du mött inte förstått dig. Det är förstås smärtsamt och också utifrån det väldigt begripligt att du vill hitta lindring genom att fly. Men trots det önskar jag att du orkar försöka igen med psykiatrin. Det kommer inte vara lätt, du behöver hitta strategier som hjälper dig att hantera det svåra som inte är att du flyr. Den hjälpen finns men det tar tid.
Om dina svårigheter har något att göra att du är transsexuell, kan du gå in på www.transformering.se och söka mer information där.
Var rädd om dig