Min familj vet att jag mår dåligt
Hej.
Är en tjej som snart fyller 18. Tar tabletter för depression,pratar med läkare osv.
Min familj vet att jag mår dåligt,  men har nu börjat skära mig och tänker på döden varje minut. Ska jag säga till mina föräldrar att jag skär mig? Jag orkar inte mer, speciellt nu när skolan börjar. Jag vet att allt bara kommer att gå utför.
Skära sig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, jag tycker att du ska tala om. Dels kan du få hjälp mot att du självskadar dej och dels kan det vara väldigt skönt att inte behöva hålla allt hemligt. Eftersom du har läkarkontakt kan du också få hjälp att förklara för dina föräldrar varför du skär dej. Det kan ibland vara svårt för föräldrar att förstå hur det kan hjälpa mot ångest.
Du skriver att du tar tabletter för depression, pratar med läkare osv. Jag tänker att det är viktigt att du berättar hur det är för dina vårdkontakter.Mår du sämre kanske du ska byta till annan medicin? Har du en tät och regelbunden samtalskontakt förutom läkarkontakt? Det kan vara bra.
Du skriver att du vet att allt bara kommer att gå utför. Jag tror det är bra om du har någon att prata med om de tankar och känslor du har. Det går att mentalt bekämpa de negativa tankarna men du kan behöva mer stöd och hjälp. Om du själv inte känner att du orkar kanske dina föräldrar kan hjälpa dej få mer hjälp om du skulle börja må sämre.
Lycka till!