Jag mår skitdåligt och är deprimerad
Hej, jo jag mår skit dålig och deprimerad, jag hatar mig själv och jag ser inget hopp, jag är värdelös och skapar bara problem och jag bara är ett stort besvikelse. Men det jag ska komma fram till är att som sagt så är jag deprimerad och nu för tiden så börjar jag bli mer och mer deprimerad inte så att jag får mer ångest utan deprimerad. Jag typ kan inte sova för jag får upp alltid tankar om att planera självmord och jag får upp tankar om hur mycket bättre allt är utan mig och jag bara tänker på hur värdelös och allt jag är. Sedan så har jag tappat nästan intresse för allt. Jag brukade alltid ha julkänsla typ 20 dagar innan jul men denna jul kände jag inget inte ett skit, samma sak på min födelsedag. Jag börjar föredra att vara ensam och allt sånt och jag får svårt och koncentrera mig och plugga och det är väldigt viktigt för mig. Jag orkar inte ha det så, jag vill inte må så. Och jag har svårt och öppna upp för någon alltså prata med någon men ibland exploderar jag och pratar med skolkuratorn. Men jag hatar att vara så ledsen och må så. Att skära mig och allt men jag har varit ren nu hela jullovet. Men jag orkar inte må så jag försöker allt för att må bra jag tar medicinen "pascoflair" för att inte få ångestattack då jag börjar gråta väldigt mycket och får skit mycket ångest och allt känns tungt och då försöker jag med självmord som typ man inte kan dö av, typ att hålla andan och allt men det går ju inte för kroppen försvarar och man släpper handen för sin mun aoutomatisk. Men jag vill inte må såhär men jag kan inte ändra på att jag hatar mig själv. Och jag vill inte må bättre genom att prata.
orkar inte mer

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har ingen direkt fråga till oss men förmedlar att du mår mycket dåligt och det vill du inte. Du måste förstå att mycket av det du nu tänker och känner om dej själv, din känsla av värdelöshet, självhat osv är vanliga och typiska vid depression. De tankarna och känslorna hör till depressionen och är inget du kommer att tänka eller känna i samma omfattning när du inte längre är deprimerad.
Du skriver att du inte kan ändra på att du hatar dej själv.Så brukar människor som är deprimerade känna. Det går visst att ändra, men du behöver antagligen hjälp.Sedan skriver du att du inte vill må bättre genom att prata. Men det är genom att prata som du har chans att må.bättre. Mot depression hjälper samtalsterapi och medicinering. För att få medicin behöver du prata med en läkare. Att du nu har svårt för att prata om dej själv kan ha att göra med att du hatar dej själv och tycker att du är hopplös.Det är lätt då att tro att också andra tänker och tycker så. Men det är fel. I ett samtal kan du få hjälp att ifrågasätta dina nu orealistiska och överdrivet negativa tankar om dej själv och det kommer att göra dej gott att förstå att andra ser hopp och har positiva tankar om dej.
Det verkar som du har en bra kontakt med din kurator. Jag tycker du ska ärligt berätta för hen hur dåligt du mår och resonera med hen om vilken hjälp du behöver nu. Jag hoppas också att dina föräldrar känner till hur du mår. För du behöver deras stöd och hjälp för att må bättre.
Lycka till!