Mitt humör växlar massor, förstår inte varför
Under en längre tid har mitt humör växlat massor. Jag kan ha en bra dag men plötsligt blir jag på dåligt humör och känner mig så himla värdelös. För det mesta har jag faktiskt ganska dåliga dagar och känner mig oduglig. Jag kan plötsligt börja tänka på allt och så kommer tårarna jag kämpat att inte skall falla. Jag tycker själv att även om jag har en bra dag  är inte leendet äkta och jag har inte dendär glada känslan inom mig. Visst har jag väl varit med om en hel del, har varit mobbad, haft det svårt hemma och just nu känns inte hemmet som en trygg plats eftersom mina föräldrar bråkar mycket och det har hänt några gånger på senaste tiden att dom slagit varandra. Ingen skillnad om jag har en bra eller dålig dag och får beröm så blir jag glad för en stund men snabbt har jag glömt det och tar det ändå som negativt och tänker att så tycker de nog inte utan säger så för att göra mig glad. Jag känner mig också upptagen hela tiden, jag gör egentligen inget om dagarna men ändå känns det som att jag har fullt upp eftersom jag inte hinner med att gå ut och gå, göra skolarbeten och något sådant. Sover ibland dåligt och orkar inte med något. Känner mig kanske lite stressad. Men mitt humör är nog det jag förstår mig minst på. Åtminstone de dåliga dagarna känner jag mig så elak och hemsk som person.. Vad skall jag göra??
Sandra

BUP svarar:
Hej Sandra.
Du beskriver att du har varit med om mycket, att du har varit mobbad och att du haft och har det jobbigt hemma. Just nu låter det som att din situation hemma är väldigt påfrestande. Att se sina föräldrar slå varandra och att de bråkar mycket skapar ju stress och oro.
Utifrån det du beskriver tycker jag inte att det är konstigt att det påverkar ditt humör. Alla de saker som du skriver om är var för sig händelser som kan påverka ditt mående. Jag tror att det skulle vara bra för dig att du hade någon att prata med om det du varit med om och det som du är med om nu. Jag är säker på att det skulle hjälpa dig att förstå dig själv bättre så att du på så sätt blev bättre på att veta hur du ska hantera ditt humör.
Mitt råd till dig är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där du bor. Du kan hitta adresser på deras hemsida. Var rädd om dig och ta hand om dig, bästa sättet just nu är att du söker hjälp.