Vill sluta skära mig men kan inte motstå
Hej!
Jag vill verkligen sluta skära mig. Men jag finner det svårt att motstå när behaget av att göra det kommer över mig.
Jag berättade för min mamma för ungefär 2 veckor sedan och hon sökte en tid hos er, BUP.
Men jag vet inte hur jag ska göra för att motstå fram till vårat möte. Jag har redan misslyckats med att låta bli ungefär 8 gånger och jag vill verkligen inte misslyckas något mer.
Jag undrar om ni har några förslag på hur jag kan motstå det? Förslag på distraktioner? Jag brukar lyssna på musik, läsa eller ta en dusch i vanliga fall. Fast grejen är att när jag gör andra saker istället så finner jag andra sätt att skada mig på. Till exempel när jag duschar så skruvar jag upp värmen så att det bränns och huden blir röd. Ibland skållar jag mig själv.
Aaron

BUP svarar:
Hej Aaron, vad bra att du har berättat för din mamma så att hon har ordnat en tid på BUP åt dig.
Som du kan läsa om i de artiklar som jag har länkat till här nedanför, så är det man brukar försöka med när lusten att skära sig blir väldigt att stark just att på olika sätt försöka att distrahera sig.
Nu är det ju inget bra att du har hittat andra sätt att skada dig istället med dina distraktioner, men kanske du ska låta bli den typen av distraktioner då? Sådana där du kan skada dig på annat sätt?
Har du provat att säga till någon när du mår dåligt? Kanske att du kan berätta för din mamma så att du och hon kan göra något tillsammans? Kanske finns det också någon annan som du skulle kunna vända dig till och få den hjälpen av?
Ibland kan det räcka att bara prata med någon annan, du måste inte alltid berätta att du mår dåligt och vill skära dig. Det kanske kan räcka att du ringer eller chattar med någon kompis om vad som helst, just bara för att syftet är att distrahera dig.
Jag tycker också att du ska vara jättenöjd med dig själv och det du har gjort hittills för att sluta skära dig och för att få hjälp. Det är svårt och du behöver träna dig i nya sätt att hantera din ångest. Det kan ta tid, så du ska inte bli besviken om du misslyckas. Det är bra om du klarar att låta bli att skära dig, men det är svårt så jag tycker inte att du ska döma dig själv om du inte klarar det så här i början.
Du är på god väg, så var stolt över dig själv!!