Kanske skulle det vara bättre om jag bara försvann
Hej BUP.
Jag tror att jag är deprimerad, jag hatar mig själv och allt jag gör, jag känner ingen ork och håller mig helst borta från andra,
Jag tror också att jag håller på att utveckla en ätstörning, jag hoppar alltid över frukost, lunch och middag när jag är hemma (eller äter en måltid om jag är superhungrig) och äter bara lunchen i skolan om jag känner att jag kommer svimma annars. Jag är dock fortfarande tjock så jag har inte anorexia.
Jag har nästan skadat mig själv med en rakhyvel 2 gånger, men aldrig gjort det pga av rädsla att någon kommer se ärren.
Jag vill inte berätta för någon, jag vill inte lära mig att gilla mig själv eller äta normalt innan jag ändrats. Jag vet att det inte är hälsosamt men jag känner att om inte jag ändras nu så orkar jag inte längre och kommer antagligen skada mig själv då.
Jag förtjänar det ändå.
Jag klarar inte ens av att prata med folk i skolan längre utan att tänka på om jag lät konstigt resten av dagen. Jag känner inte att jag är bra på något och ibland tänker jag att det skulle vara bättre om jag bara försvann.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.
SG

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Ja, du har det verkligen besvärligt. Du skriver att du hatar dig själv och allt du gör, både hur du ser ut och hur du tror du uppfattas när du säger något. Det låter otroligt jobbigt. Du är för självkritisk och du skadar dej genom att vara det. Inbilla dej inte att du förtjänar det! Ingen annan tycker så om dej som du själv gör. Du måste bjuda dina självhatiska och självkritiska tankar motstånd! Det är bra om du kan berätta för andra så dom kan påminna dej om alla dina bra sidor som du nu inte tror du har.
Du vill gå ner i vikt och jag antar att du tänker att det kommer att lösa dina problem. Men jag tror dessvärre att du har fel. Det är risk att du utvecklar en ätstörning om du fortsätter äta som du gör och det kommer inte göra ditt liv enklare utan tvärtom. Om du vill bli smalare varför inte göra det korrekt och riskfritt med hjälp av till exempel skolsköterskan eller en dietist? Om du är tjock kan du gå ner på ett bra och hållbart sätt.
I början av ditt brev beskriver du kortfattat och väldigt bra, viktiga saker om dej själv. Du tror du är deprimerad, hatar dej själv och allt du gör, orkar inget och vill hålla dej undan. Det är just detta jag tror du måste göra något åt för att ändras, som du ju så mycket vill. Om du kom ur denna nedstämdhet skulle du må mycket bättre och se på dej själv på ett annat sätt.
Så jag tycker att du och dina föräldrar i första hand ska ta kontakt med en BUP mottagning där du bor och få hjälp med det du beskriver som en depression.Om du ännu inte känner dej mogen för att berätta för dina föräldrar hur du mår kan du få hjälp genom att chatta antingen på BRIS eller Tjejzonen. Lycka till!