Vad innebär det att gå till "expert-team"?
Hej!
Jag är 17 och har gått till första linjen och dom har sagt att jag ska träffa en läkare för att vi har pratat mycket om att det kanske handlar om att jag är bipolär.
Senaste gången jag var där  så fick jag fylla i ett "frågeformulär" om hur saker var,det hade ganska mycket att göra med att vara bipolär,sen efter det säger personen att hon bara har träffat folk som var mer maniska än jag men ändå så ska jag träffa en läkare och hon skulle höra av sig till bup för att jag skulle få träffa ett "team"  hos bup som visste mer om bipolär sjukdom och att dom skulle utreda mig.
Det känns som jag inte alls är med på vad som händer och jag har ingen aning om vad ett "expert team" ens innebär.
Kan ni försöka förklara för mig? :s
Jasmine

BUP svarar:
Hej Jasmine!
Jag ska försöka förklara för dig; För att få diagnosen bipolär sjukdom behöver man göra en noggrann kartläggning och undersökning. Det är för att det finns många andra diagnoser som har liknande de symptom som i bipolär sjukdom.
För att vara säker på att man gör rätt, och för att vara så noggrann som det är möjligt, finns det speciella team, eller expert team, som kan mer om bipolär sjukdom än vad andra kan (även om vi som jobbar på "vanliga" BUP också kan en del).
Man brukar få träffa en läkare vid flera tillfällen och ens föräldrar brukar få berätta om hur det sett ut tidigare i livet och vad de ser i vardagen nu. Man undersöker också om det finns någon i släkten som är bipolär eftersom det är ett tillstånd som kan gå i arv. Du kommer också få berätta om dig själv, vad du tycker är svårt och lätt i livet, hur du mår och hur du lever. Alltihop får ut på att hitta bästa sättet att hjälpa dig, något som det speciella teamet också är experter på.