Hur ska jag ta upp med min psykolog att jag blivit våldtagen?
Hej, jag blev våldtagen för några veckor sen och min psykolog vet om det men frågar inget eller nåt. Är det nåt vi ska prata om eller inte? Jag tror jag vill det men jag vet inte varför. Är lite orolig att min psykolog kommer bli ledsen eller nåt för det var ganska läskigt och brutalt eller vad man nu ska säga. Och sen vet jag inte hur jag ska ta upp det.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Visst ska du ta upp det när du själv vill.
Psykologen sitter antagligen och väntar på att du ska ta upp det när du känner dej redo för att prata om det. Genom att hon inte tar upp det ger hon dej möjlighet att själv välja hur du vill prata om det. Hur du ska ta upp det är inte så lätt att veta. Du får känna dej för vad du orkar med. Eller börja med att berätta för psykologen om att du undrar hur ni ska prata om det.
Du är orolig att hon ska bli ledsen. Det kanske hon blir. Hon är ju människa fast hon är psykolog och just nu samtalar med dej. Men det är inget farligt. Hon ska ta hand om sin egen ledsenhet för att kunna lyssna och hjälpa dej.
Lycka till!