Har en känsla tryckande inom mig
Hela hösten har jag haft en känsla tryckande inom mig. Jag känner mig hela tiden väldigt uppstressad, har oro, eller nåt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan men det är sjukt jobbigt. Och jag förstår inte vad det beror på. Jag har den oavsett om det är lov eller inte lov. Mycket eller lite att göra i skolan. Det är alltid så förutom när jag är så upptagen att jag inte hinner med att känna något alls. Alltså så fort jag är medveten om mig själv över huvud taget. Är jag sjuk och varför är jag så sårbar trött och känner mig konstig hela tiden?
känslomonstret

BUP svarar:
Hej känslomonstret!
Ja, det här med känslor och hur man mår kan vara knepigt ibland.
Det är ofta som man inte fattar varför man känner som man känner eller mår som man mår. Och det kan vara störande att inte känna att man har kontroll över det - att inte kunna styra det… eller att inte kunna förutsäga.
Jag tänker att det i synnerhet i tonåren händer mycket på olika fronter. Dels händer det massor i kroppen, dels mognar man i tankarna, vilket gör att man börjar se saker man inte såg tidigare. Man börjar tänka tankar man inte tänkte förut, man börjar resonera på ett annat sätt.
Dels får ju många mer att göra, skolan ställer högre krav. Dels händer det mycket i ens relationer till nära och kära. Man vill både hitta sig själv, sitt unika jag, men man vill också passa in, höra till, höra ihop… Alla de här sakerna tillsammans kan bli jättestressande, och sätta igång många konstiga känslor man inte visste att man kunde känna.
Jag tänker att det du upplever inte är något ovanligt. Och jag tror inte att du är sjuk. Icke desto mindre, kan det vara jättejobbigt att gå runt med den där ”känsloklumpen” som du beskriver.
Jag tror att du skulle kunna ha god nytta av att prata med någon om det du känner. Genom samtalet - genom att prata med någon - så sätter man ord på det där diffusa.
Det brukar vara en bra början till att det luddiga blir lite mer tydligt i kanterna, och den där klumpen lite mer hanterbar.
Har du någon skolkurator på din skola? En sådan person brukar vara duktig på att prata med ungdomar och kan säkert hjälpa dig i dina funderingar.
Du skulle också kunna gå till Ungdomsmottagningen. På båda dessa ställen kan de också hjälpa dig vidare, om det skulle behövas.
Ett tips: Ibland kan man bli väldigt fokuserad på det som känns ”därinne” - man liksom går och känner efter och följer varje skiftning i känsloläge. Så jag tror att det vore bra för dig att skifta fokus lite, att försöka bli mer observant och nyfiken på det som händer ”därute”!
Att omfokusera till att försöka se det roliga och trevliga som händer i livet, på det och dem som ger dig glädje och kraft och energi.
Glöm inte att lägga tid på sådant, för det är just det som kommer göra dig starkare och mer rustad att hantera eventuella ”känsloklumpar” framöver.
Skickar med lite info som jag hoppas blir till hjälp för dig!
Lycka till!