Är jag känslolös ?
Hej, jag vet inte var jag ska börja.. men jag prövar såhär. Jag har sedan så länge jag kan minnas mått lite sisådär men aldrig varit så som de är nu. Jag kan inte prata om hur jag mår. De kanske låter helt knäppt men jag vet inte hur jag mår. Jag har försökt få fram hur jag mår men de går inte. Även bup har försökt men de har gett upp för de går liksom inte. Har jag några känslor? Eller är jag bara känslolös? Har alltid varit så att jag inte kunnat berätta mina känslor. Men jag har kunnat låtsas vara glad ledsen arg. Men nu kan jag inget av de. Jag är som död inombords de finns liksom inget. Kommer jag hamna på psyken? Vad ska jag göra? Jag vill iaf kunna låtsas har känslor. Eller är de Slut för mig? Jag kanske bara inte var menad till att finnas här.
känslolös

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag får lite olika tankar och funderingar när jag läser ditt brev,
Såhär: Känslor har vi som en slags mätare och system för att gör oss uppmärksamma på vad som händer i vår närhet. Vi har känslor som gör att vi vill vara nära andra och vi har känslor som fungerar som försvar så att vi kan skydda oss.
Ibland kan det vara för mycket känslor eller känslor som är för svåra att hantera, då kan vi liksom stänga av våra känslor. Det är inte så att vi gör det på ett medvetet sätt utan det händer.
Ofta kan det vara ett sätt att skydda sig mot allt för starka och uppslitande känslor. Eller ett sätt att skydda sig om det är så att man lever i en miljö där de som finns omkring en har väldigt starka känslosvängningar - eller om man själv har lätt för att pendla upp och ner i sina känslor. Det blir helt enkelt för mycket känslor och kroppen och hjärnan reagerar med att stänga av.
Jag vet ju inte hur du har det, eller hur du har haft det, men kanske kan det vara på det här sättet. Det finns också annat som kan göra att känslor är svåra att känna och förstå.
Jag tänker att du kanske skulle vara hjälpt av att man inte fokuserade så mycket på avsaknaden av dina känslor just nu, utan istället tittade på hur din vardag ser ut. Om du varit med om påfrestningar av något slag - helt enkelt att tillsammans med dig och din familj göra något slags detektivarbete för att försöka förstå din avstängdhet.
Påfrestningar kan vara jobbiga relationer i familjen, att inte bli bemött på ett bra sätt. Att ha varit med om traumatiska händelser, mobbing, misshandel, övergrepp, missbruk eller psykisk sjukdom i familjen med mera. Och en sak till: glöm inte bort att undersöka allt det som fungerar, stunder som känns OK eller som kan vara bra. Det är minst lika viktigt att få syn på det.
Till sist jag tror inte att du kommer att hamna på psyket, jag tror att det finns skäl och förklaringar till varför du reagerar som du gör, men de kan vara svåra att förstå och hitta, Men ge inte upp.