Tror det blir katastrof med mig!
Hej!
Jag kommer från Polen. Jag bor ett år i Sverige så kanske ni kan inte förstå vad skriver jag. Jag är en tjej 17 år. Jag har blivit utsatt på våldtäkt en halvår sedan. Ligger på BUP:s akutavdelning nästan två månader. I morgon det blir min sista dag och jag ska bli utskriven från sjukhus. Jag har fortfarande självmordstankar! Vill inte leva längre för att ingen människa förstår mig inte. Bara läkare. Min familj säger att jag är dumm. Jag har självmordstankar varje dag! Tänker att ta mediciner och gå till skogen. Ingen som ska hitta mig där ! Men jag vill inte säga till läkare att mår så skit dåligt för att de ska säga att måste stanna på sjukhus en tag till. Men det vill jag inte!
Jag tror att snart bli det katastrof med mig! Jag vill dö!
Hjälp mig, snälla!
Marcelina

BUP svarar:
Hej Marcelina!
Jag blir riktigt orolig för dig. Det är väldigt tråkigt att du inte känner dig förstådd av någon. Eller missförstår jag dig - finns det läkare som har förstått dig? I så fall är det bra. Har du möjlighet att prata mer med dem som du känner dig förstådd av? Om det är så tycker jag att du kan be att få göra det.
Att ha varit utsatt för våldtäkt är väldigt svårt och innebär ofta att man får en ökad känslighet för all sorts stress. Att sen inte få det stöd som man behöver från sin familj blir ju också en extra påfrestning.
Har man varit med om svåra saker, som man länge har burit inom sig, är det inte heller så ovanligt att man mår sämre först när allt kommer upp till ytan.
Det kan förstås kännas väldigt skrämmande och göra att man försöker hindra känslorna och tankarna att komma upp till ytan - allt för att försöka att må bättre. Tyvärr brukar det inte hjälpa, allt finns där inom en ändå, och ligger och maler och man mår ändå sämre.
Jag tror att du har fått en behandlare på någon BUP mottagning. Eftersom du legat inne så länge och mår så dåligt, så tänker jag att det är så. Jag undrar hur mycket av dina tankar och känslor som du har berättat om. Jag frågar eftersom jag vet att det är väldigt svårt för många att våga öppna sig för andra. Även när man mår jättedåligt.
Jag undrar om du vågar lita på andra - min gissning är att det är svårt för dig. Du har blivit illa behandlad av andra( våldtagen och föräldrar som inte stöttar dig). Så det skulle inte vara konstigt om du har svårt för det.
Jag tar fasta på att du ber om hjälp, så jag tänker att det finns en sida hos dig som vill ha hjälp och det är bra. Just nu har du det jättetungt, men det är möjligt att få hjälp och det är möjligt att det blir bättre.
Jag vet att det är så, har träffat många som känt det hopplöst men där det vänt - det sker inte lätt och det kan ta tid, men ge inte upp.
Jag önskar att du ska våga berätta och öppna dig inför din behandlare men jag förstår om du kan känna dig rädd för det. Men en början kan vara att du berättar för den du träffar om din rädsla och den starka känslan du har att inte bli förstådd. Jag tror att det kan vara en bra hjälp för dig och för din behandlare.
Jag tycker också att du ska berätta om hur det är för dig att dina föräldrar säger att du är dum. Dina föräldrar behöver förstå att det blir värre för dig när de säger så.
Om du redan har träffat honom/henne och det inte fungerar kan du be att få träffa någon annan. Det har du rätt till.
Du uttrycker dig bra när du skriver så jag vill också tipsa dig om några bra sidor dit du kan vända dig och där du har möjlighet att beskriva hur du mår.
Många tycker att det är lättare att berätta när de inte behöver se den som de berättar för. Det kan också vara ett sätt att öva sig i att formulera sig och att berätta för andra.
De sidor jag tänker på är dels tjejzonen, dels självmordsupplysningen. Båda sidorna har chatt.
Till sist, ge inte upp! Du är värd att leva och att bli förstådd!