Tappat den kontroll jag en gång hade
Hej! Jag har bott på behandlingshem i snart 8månader för mitt självskadebeteende. På ett sett så har mitt självskadebeteende blivit bättre,då jag inte skär mig lika ofta som förut. Men samtidigt har de blivit mycket värre. Jag har lärt mig att skada mig djupare,så djupt att det verkligen skadar mig. Jag säger aldrig något till mig psykolog eller personalen här pga rädsla för att bli inlagd eller gå ner i fas.
Jag tänker varje dag på att ta livet av mig,varje sekund så finns tankarna där. Jag är inte rädd,eftersom mina tankar inte hindrat mig förr från att försöka ta mitt liv. Men nu vill jag ha hjälp,jag har förlorat mig själv. Jag börjar sjunka ner till botten igen. Jag har kommit så långt när de gäller faserna,jag får mer egentid på hemmet och därför vill jag inte att de ska påverkas av att jag skadar mig. Jag vågar inte säga något,min psykolog har jag inget förtroende för än. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har tappat mig själv,tappat all kontroll över mig själv som jag en gång hade...
vilse i livet.

BUP svarar:
Hej tjejen!
Det låter som att du har ett tufft läge. Det låter som att du står vid ett slags vägskäl, och ska nu välja vilket håll du ska gå åt. Det är ett knepigt beslut du behöver fatta.
Ska du ligga lågt med att berätta och få behålla din frihet och egentid? Eller ska du faktiskt berätta hur du har det, få hjälp med hur du mår och ditt självskadande… men kanske också riskera att få mindre egentid…eller i värsta fall bli inlagd?
Du har varit på behandlingshemmet länge, och du har gjort framsteg och ”gått upp i fas”. Nu har något gjort att du har dippat lite i hur du mår och upplever att du gått tillbaka lite i dina framsteg.
Jag förstår att det kan kännas jättesurt. Det kan kännas som ett misslyckande och man kan bli besviken på sig själv. Men vet du - dina framsteg kan ingen ta ifrån dig. Du kanske har ett litet bakslag, men det kan vändas!
Och det här med hur man mår - en sak vet vi med säkerhet: Det kan verkligen gå fram och tillbaka, och upp och ner. Till viss del kan man ju säga att det hör till livet att det blir så. Men, såklart, så blir det ju olika ofta och olika starkt för olika människor. Och kan ställa till det olika mycket i ens liv och vardag.
Jag skulle vilja säga till dig att inte ge upp, och inte döma dig själv för att du ”går tillbaka” i din tillfrisknandeprocess. För, som sagt, det här med att det kanske går två steg fram och ett tillbaka… det hör till! Men det viktiga är ju ändå att kämpa och se till att det sakta men säkert går åt rätt håll!
Jag tycker att du skriver en sak som låter så hoppingivande i mina öron! Du skriver att du ”har tappat kontrollen över dig själv… en kontroll som du en gång hade”. Den meningen tycker jag om, för den meningen innebär ju faktiskt att du (kanske med lite hjälp?) också kan återta den kontroll du just nu har tappat! Eftersom du en gång haft kontroll, så tror jag stenhårt på att du kan ha det igen! Med lite hjälp… och mycket träning!
Så hur ska du göra?
Ska du hålla tyst och få mycket egentid, eller ska du berätta och förhoppningsvis påbörja en resa tillbaka till kontrollen och att må bättre?
Det finns för- och nackdelar med båda. Dessa fördelar och nackdelar ser också olika ut om du tänker på hur det blir den närmaste veckan. Men också hur det blir på lite längre sikt.
Hur du ska göra kan bara du veta. Det är ditt beslut. Vad vill du? Hur vill du må? Hur vill du må nu? Hur vill du må lite längre fram i tiden?
Du kanske redan vet svaret?
Men, som sagt, det är ett svårt beslut. Det bästa vore såklart om du kunde hitta någon vuxen i din närhet som du har förtroende för och som du kunde bolla dina tankar med. En som kan hjälpa dig i processen att fatta ditt beslut. Så fundera på dem omkring dig…och ge någon chansen att hjälpa dig!
Varmaste lycka till!