Allt känns komplicerat
Hej. Jag känner att allt är så komplicerat. Ena sekunden är jag nöjd med allt andra sekunden funderar jag på om det bara är skönast att inte finnas. Det känns också som att på senaste jag börjat få små panikattacker. Jag är nedstämd nästan hela tiden och orkar inte göra något på eget initsiativ. Jag ser liksom inget positivt i det jag gör. Jag är fast i att titta på tv även fast jag vet att jag har massa talang och potential för at kunna göra hur mycket somhelst. Jag har förutsättningarna, en bra familj, lagom med pengar, jag är ganska snygg, har bra kompisar, jag bara förstör för mig själv och jag vet inte hur jag ska sluta.
anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Jag vill börja med att säga att vi alla har dåliga och bra stunder, till och med dåliga och bra perioder här i livet. Ingen mår hela tiden bra, ingen är hela tiden positiv, optimistisk, känner sig fylld av energi och ser enbart med tillförsikt på framtiden.
Vi brukar tvivla, vi brukar grubbla, ibland är vi stressade eller känner oss orkeslösa, får lite ångest över det ena eller andra. Detta är helt normalt och det händer ofta bara utan att man skulle kunna sätta fingret på någon konkret orsak.
Det du skriver påminner mig mest om livets ganska normala pulsering och växlingar i humöret. Jag vill absolut inte bagatellisera det du upplever, det kan vara nog så knepigt att hantera. Jag tänker också på att man i tonåren ofta är rätt så känslig och man kan nästan bli lite skrämd av de starka och växlande känslorna man har.
Jag förstår att du blir mest bekymrad när du känner dig orkeslös, när du inte har lust att företa något, när du fastnar i att göra ingenting. Jag vet egentligen inte så mycket om dig. Men om du är en person som stället höga krav på dig, kan det också vara så att din kropp och ditt huvud helt enkelt vill koppla ifrån och ta paus. En sådan ”tomkörning” som hjärnan spontant kan göra kan man också uppleva som nedstämdhet, fast den kan fylla en viktig vilofunktion.
Nåväl, jag kan också se att du visst har en förmåga att balansera även dina mörkare tankar. Du räknar mycket riktigt upp att du har en hel del i ditt liv som är bra. Det faktum att du kan se allt som är gott och positivt och är tillgångar för dig är den bästa förutsättningen till att du inte kommer att förstöra för dig själv. Nej - det tror jag inte att du gör.
Men att sluta med att må ömsom bra, ömsom sämre är inte en realistisk ambition. Vi är inga robotar, som sagt, vårt stämningsläge varierar över tid och vi måste lära oss att acceptera detta, utan att bli skrämda och få panik.
Det är dock viktigt att du, när en svårare period kommer, unnar dig både vila och en och annan avkopplande aktivitet utan att få dåligt samvete.