Mamma sa att jag kan prata med henne
Hej! Jag är 12 år gammal.. Jag har det jobbigt både hemma och i skolan jag är jätte stressad jag går ju i sexan så jag ska till vårterminen ha nationella prov så jag är jätte stressad över det och jag är stressad över väldigt mycket annant också min pappa har ingen jobb mamma har magkattarr o jag bråkar ofta med min storasyster.. Varenda gång jag har prov så börjar jag alltid att skaka och är jättenervös! En typ "special" lärare tipsade om er BUP men när jag sa det till mamma så sa hon att jag kan ju prata med henne men jag vill prata med henne men inte om allt.. vad ska jag göra?
Från oroliga tjejen

BUP svarar:
Hej oroliga tjejen, vad bra att du skriver till oss!
Vad klok du är som tänker att du vill prata med någon utomstående om din oro och din stress. Det är jättebra att du kan prata med din mamma, men jag förstår också att du inte vill prata om allt med henne. Speciellt inte eftersom din familj har olika bekymmer.
Det kanske är saker som ni på sikt kan behöva prata om, och jag tror att det är bra om du kan få hjälp med det i så fall.
Tror du att du kan prata med din mamma igen och tala om för henne att du har skrivit till oss och bett om råd? Du kan ju säga det som du säger till oss - att du vill prata med henne, men att det finns vissa saker som du har svårt att prata med henne om.
Om det är svårt kanske du kan börja prata med skolkuratorn eller skolsköterskan i din skola. De kan ofta vara till bra hjälp med den här typen av oro och stress. Jag tänker att du skulle kunna börja med det. Om de inte kan hjälpa dig så kan de hjälpa dig vidare så att du får den hjälp som du behöver.