Världens sämsta självförtroende
Hej!
jag mår väldigt dåligt pågrund av att jag har världens sämsta självförtroende.             Jag har till och med gjort en skönhetsoperation men jag blir aldrig nöjd.                       jag känner mig osäker när jag är med andra människor, bara för att jag känner mig så oerhört ful! och jag vet inte hur jag ska behärska mitt dåliga självförtroende.
MVH: Anna
Anna

BUP svarar:
Hej Anna och tack för ditt brev!
Det här med dåligt självförtroende är ingen lätt sak och att svara på det kort i ett brev är svårt. Många av oss har dåligt självförtroende, vissa när det gäller typ ”allt” och andra när det gäller något visst område.
Som vuxen upptäcker man att man lär sig vissa saker med tiden. Om man liksom tränar på en sak om och om igen så blir man ju bättre och tryggare efter ett tag, och då kan självförtroendet växa av det. Andra saker lär man sig acceptera – till exempel att man tyvärr inte kan vara bäst på allt. Och man är ingen dålig människa för det och värd att älskas lika mycket, trots sina olika svagheter!
För det är just kombinationen av de olika egenskaperna som gör dig unik som individ och person!
Som 14-åring är man ju inte färdigutvecklad än och har mycket kvar att upptäcka och lära. Man är inte färdigvuxen rent biologiskt, men man är heller inte färdig som individ och person… utan sökandet har just börjat!
Det är också en tid när man jämför sig mycket med andra. Det är såklart något som i stort är väldigt positivt och kan vara utvecklande (man lär sig saker om sig själv). Men det kan ju också vara negativt - i synnerhet om man är lite deppig och mår dåligt. I sådana lägen är det lätt att bli lite snäv och skev i sitt sätt att se på andra och sig själv. Det är lätt att det blir så att man bara ser de andras ”bästa grenar” och kan då (felaktigt) dra slutsatsen att alla andra är superlyckade och att man själv är kass på allt.
Och så är det ju inte riktigt. Det tror jag du vet innerst inne. Utan det är ju så att vi alla är bra på olika saker, alla har vi olika styrkor och svagheter.
Jag tycker att det är viktigt att du tar dina tankar, funderingar och hur du mår på allvar och går och pratar med någon. Det är bra att tillsammans med någon kunna sätta ord på det som är svårt, och få hjälp att hitta tips och verktyg för att hantera det svåra.
Skulle du t ex kunna gå till din skolkurator, eller kanske till UMO? De är jättebra på att prata med ungdomar, så jag tror du kan få fin vägledning där.
Du kan också kika in på Tjejzonen.se, där kan du få pepp och stöd via chatt. Jag tycker att du ska försöka ta hjälp så snart som möjligt!
Och du - som jag skrev ovan: Vi är alla bra på olika saker, och ingen är bra på allt. Alla har vi också våra svagheter. Och det är just kombinationen som gör oss till den unika individ vi är. Jag är 100% säker på att du har massor av saker du är bra på! Jag hoppas så att du försöker se dem! (Ibland kan det faktiskt vara till hjälp att prata med dem man älskar och som älskar en tillbaka, och fråga dem rakt ut vad de tycker om hos en!)
Och ha tålamod! Att hitta och lära känna sig själv som individ tar tid. Att öka självförtroendet kräver lite övning. Under tiden - fokusera på och ägna dig åt det/dem som får dig att må bra!
Varmaste Lycka Till!