Klantar till det genom att säga korkade saker
Hej!
Idag började min kompis, eller före detta kompis skrika åt mig om vad hon tyckte om mig och sa en massa elaka saker som sårade mig, min lärare hörde lite av det och ville att vi och hon skulle prata. Min kompis var jätte arg och ledsen, även jag också. Vi brukar bråka men blir alltid sams igen, hon sa att hon inte ville vara min vän längre och så. Hon sa även att jag är elak mot alla, dryg, snackar massa skit, kommenterar elaka saker mm. Hon sa att hon inte hade vågat säga det för hon viste att jag skulle bli arg och ledsen.
Jag vet att jag är ganska elak och oftast inte tänker på när jag säker elaka saker, jag försöker verkligen bättra mig och jag har det jobbig hemma för vi bråkar alltid där hemma nästan varje dag, jag har pratat med kurator men det har inte hjälpt, mina föräldrar fattar inte och alla mina kompisar snackar bara skit om mig bakom min rygg. Jag är oftast ledsen och har ont i magen. Jag vill inte bråka med henne nu men jag vet inte vad jag ska göra, jag brukar oftast bråka med folk och det är jobbig, ibland är allt typ perfekt i mitt liv i 3 dagar och sen råkar jag klanta till det genom att säga en korkad sak och så blir man ovänner. Jag mår jätte dåligt! Snälla hjälp mig!
/Hanna
Hanna

BUP svarar:
Hej Hanna!
Vad jobbigt det låter! Jättetråkigt det där med din kompis. Jag förstår verkligen att du blev ledsen när hon sa att hon inte vill vara vän med dig längre. Sånt gör superont.
Jag känner ju inte dig, men jag tror att det är väldigt få människor som vill vara elaka och säga taskigheter. När någon gör det beror det ofta på att den personen själv inte mår så bra i själen. Hur funkar det för dig? När du sagt något taskigt till någon, kan du be om förlåtelse sedan? Det är viktigt att kunna be om ursäkt om man betett sig elakt mot någon, men det är inte alltid så lätt.
Men även om inte alla kan ta emot när någon säger "förlåt, jag var taskig", så skadar det inte att göra det ändå. Och även om man kanske inte riktigt vågar eller vill säga förlåt, så tycker jag att man ska försöka. Kanske genom att skicka ett SMS, eller brev?
Du skriver att du ofta är ledsen, har ont i magen och dessutom har det tufft hemma. Det tycker jag låter väldigt sorgligt och jag önskar att du inte skulle behöva ha det så.
När du träffade kuratorn, kunde du berätta för hen att du har det så här svårt? Att det är jobbigt hemma och att du oftast känner dig ledsen?
När man känner sig ledsen och ensam är det jätteviktigt att ha någon som lyssnar på en och kan ge tröst. Inte någon som skäller eller talar om för en att man är dålig eller taskig. Man behöver kärlek!
Finns det någon i din närhet som är på din sida? Som du känner verkligen gillar dig för den du är? Kan du i så fall prata med honom eller henne om de här sakerna?
Ibland kan det vara hjälpsamt att prata med någon som sitter "lite utanför" så att säga. Någon som inte känner en alls utan har en mer neutral inställning.
Jag skulle vilja råda dig att chatta med en kurator på BRIS om dina bekymmer och din ledsenhet. Att prata om det som är tungt brukar hjälpa. Särskilt om den man pratar med är snäll, klok och bra på att lyssna.
Var riktigt rädd om dig och jag hoppas att det blir bättre för dig snart.